REGULAMIN
określający zasady rozliczania kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi,
ustalania wysokości i wnoszenia opłat za lokale w Spółdzielni Mieszkaniowej „Grzegórzki”
REGULAMIN
OKREŚLAJĄCY ZASADY ROZLICZANIA KOSZTÓW CENTRALNEGO OGRZEWANIA W ZASOBACH
SPÓŁDZIELNI MIESZKANIOWEJ „ GRZEGÓRZKI” W KRAKOWIE
Regulamin opracowano w oparciu o :
- ustawę z dnia 10.04.1997 r. Prawo energetyczne (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz.220) z późniejszymi
zmianami
- rozporządzenie Ministra gospodarki z dnia 17 września 2010 r. w sprawie szczegółowych zasad
kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń z tytułu zaopatrzenia w ciepło (t.j. Dz.U. Nr 194,
poz. 1291)
- ustawę z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 1222
Z późniejszymi zmianami)
- aktualnie obowiązującą umowę zawartą pomiędzy Spółdzielnią Mieszkaniową „ Grzegórzki”
a firmą MPEC SA w Krakowie na dostawę energii cieplnej do obiektów Spółdzielni
- aktualnie obowiązującą umowę zawartą pomiędzy Spółdzielnią Mieszkaniową „ Grzegórzki”
a firmą METRONA POLSKA Pomiary i Rozliczenia sp. z o.o.
- aktualnie obowiązującą umowę zawartą pomiędzy Spółdzielnią Mieszkaniową „ Grzegórzki”
a firmą TECHEM Techniki Pomiarowe Sp. z o.o.
§ 1
Słowniczek
Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o :
a) lokalach , należy przez to rozumieć lokale mieszkalne, lokale użytkowe wyposażone w instalacje
c.o.
b) użytkowniku - należy przez to rozumieć:
- osoby fizyczne i prawne posiadające spółdzielcze prawo do lokalu lub prawo odrębnej
własności
- najemców tj. osoby fizyczne i prawne zajmujące lokale na podstawie umowy najmu ze
Spółdzielnią
- osoby zajmujące lokale bez tytułu prawnego
c) c.o.- należy przez to rozumieć centralne ogrzewanie
d) zaliczkowych opłatach- należy przez to rozumieć zaliczkowe opłaty na pokrycie kosztów zakupu
centralnego ogrzewania dla danego budynku wnoszone przez użytkowników posiadających lokale
w tym budynku
e) okresie rozliczeniowym- należy przez to rozumieć 12-to miesięczny przedział czasu przyjęty do
rozliczania kosztów ogrzania lokali w sezonie grzewczym
f) powierzchni ogrzewanej – należy przez to rozumieć powierzchnię użytkową lokalu pomniejszoną
o powierzchnię lokali gospodarczych przyłączonych do lokalu mieszkalnego nie posiadających
instalacji grzewczej.
§ 2
Postanowienia ogólne
Koszty centralnego ogrzewania rozlicza się dla każdej opomiarowanej ( wyposażonej w główny ciepłomierz ) części budynku będącego w zasobach Spółdzielni ( węzeł ciepłowniczy)
Całkowity koszt centralnego ogrzewania podlegający rozliczeniu jest sumą kosztów stałych i zmiennych poniesionych przez Spółdzielnię w związku z zakupem ciepła.
2.1. Koszty stałe ( niezależnie od zużycia ciepła) stanowią:
a. opłata za zamówioną moc cieplną ( wnoszona co miesiąc przez cały rok)
b. opłata za usługi przesyłowe ( wnoszona co miesiąc przez cały rok)
2.2. Koszty zmienne ( zależne od zużycia ciepła) stanowią :
a. opłaty za usługi przesyłowe i nośnik ciepła ( wg wskazań liczników głównych)
b. opłaty za dostarczone ciepło ( wg wskazań liczników głównych)
2.3.Spółdzielnia w okresach rozliczeniowych prowadzi odrębnie dla każdego budynku (węzła
ciepłowniczego) ewidencję kosztów i wpływów dotyczących centralnego ogrzewania.
3.Rozliczanie kosztów zużycia c.o. następuje na podstawie odczytów liczników c.o. lub
indywidualnych podzielników c.o.
4. Przyrządy stosowane do rozliczeń kosztów ciepła winny spełniać wymagania
obowiązujących przepisów prawa.
5.W okresie użytkowania instalacji centralnego ogrzewania Spółdzielnia winna zapewnić :
a) sprawność instalacji i urządzeń, zgodnie z założeniami projektu tej instalacji,
b) kontrolę utrzymywania wymaganej temperatury wody ciepłej dostarczanej do lokali,
c) nadzór nad realizacją robót konserwacyjnych, napraw i wymian oraz nadzór nad
wykonawstwem usług związanych z realizacją zleceń wynikających z okresowych
kontroli w lokalach,
d) realizację zaleceń pokontrolnych wydawanych przez upoważnione organy kontroli
i nadzoru,
e) w razie uzasadnionej potrzeby – kontrolę stanu technicznego tej instalacji,
f) okresową legalizację lub wymianę ciepłomierzy lub podzielników ciepła służących do
rozliczania centralnego ogrzewania w lokalach
6. Poszczególne elementy instalacji c.o. bez względu na rodzaj prawa do lokalu podlegają
konserwacji, przeglądom i naprawom przez Spółdzielnię.
Dotyczy to w szczególności :
- rurociągów c.o. / poziomy i piony /
- zaworów przygrzejnikowych i podpionowych
- grzejników
- liczników ciepła
7. Koszty zakupu części i podzespołów instalacji grzewczej w lokalu , legalizacji
liczników c.o. lub ich wymiany i opomiarowania ponosi ich użytkownik .
8. Użytkownik ma prawo poboru ciepła jedynie na potrzeby ogrzewania zajmowanego
lokalu.
9. Samowolny pobór ciepła dla innych celów niż ujęte w ust. 4 jest nielegalny.
10. Użytkownicy lokali mają obowiązek zgłaszania do Spółdzielni wszelkich uszkodzeń
urządzeń pomiarowych lub podzielników kosztów.
ROZLICZANIE KOSZTÓW DOSTAWY CENTRALNEGO OGRZEWANIA DLA BUDYNKÓW, W KTÓRYCH LOKALE SĄ WYPOSAŻONE W LICZNIKI C.O.
/ dot. budynków Fiołkowa 4,6,8,10,12, F. Nullo 8, Nuszkiewicza 4,6/
§ 3
ODCZYTY, OKRES ROZLICZENIOWY, ZALICZKA NA POKRYCIE KOSZTÓW C.O.
W budynkach , w których lokale posiadają indywidualne liczniki ciepła odczytów i rozliczeń dokonuje firma specjalistyczna.
Dla w/w budynków jako okres rozliczeniowy przyjmuje się okres od 01.01. danego roku do 31.12. każdego roku, a rozliczenie indywidualne następuje po zakończeniu okresu rozliczeniowego.
W okresie rozliczeniowym użytkownicy uiszczają opłatę za c.o. w formie zaliczki, której wysokość ustalana jest przez Spółdzielnię na podstawie:
- ilości zużytych GJ wynikających ze średniego zużycia w danym
lokalu w poprzednim okresie rozliczeniowym,
- ilości GJ zużytych do obsługi instalacji, kosztów ogrzewania
pomieszczeń wspólnych, o których mowa w § 5 ust. 4 niniejszego regulaminu,
- opłaty stałej za moc zamówioną dla danego węzła, wyliczonej w stosunku do
powierzchni ogrzewanej.
Indywidualna zaliczka za opłatę zmienną dla każdego lokalu ustalana jest po rozliczeniu
kolejnych okresów rozliczeniowych w kwocie powiększonej o 10% w celu pokrycia ewentualnych podwyżek cen c.o. w trakcie trwania okresu grzewczego.
Istnieje możliwość zmiany ustalonej zaliczki za opłatę zmienną na uzasadniony wniosek
użytkownika lokalu (zmiana ilości zamieszkujących osób, zmiana użytkownika lokalu itp.)
6. Po zakończeniu okresu rozliczeniowego służby Spółdzielni
sporządzają rozliczenie c.o.
W przypadku nie dokonania odczytów drogą radiową lub wystąpienia błędu w odczycie użytkownik lokalu zobowiązany jest do udostępnienia liczników c.o. na wezwanie Spółdzielni.
7. Wynik rozliczenia zostanie dostarczony użytkownikowi lokalu w terminie do 31 stycznia każdego roku.
8. Reklamacje dotyczące rozliczeń kosztów należy zgłaszać pisemnie do Spółdzielni w terminie do końca lutego każdego roku.
II ROZLICZENIE KOSZTÓW C.O.
§ 4
Spółdzielnia dokonuje rozliczeń w formie zbiorczych zestawień oraz indywidualnych wyliczeń ze specyfikacją i podziałem kosztów dla każdego użytkownika lokalu oddzielnie.
Porównanie faktycznych kosztów ogrzewania w okresie rozliczeniowym z wniesionymi zaliczkami określi różnicę do rozliczenia tj. zwrot nadpłaty dla użytkownika lub obowiązek dopłaty na rzecz Spółdzielni przez użytkownika.
Zwrot nadpłaty dla użytkownika może nastąpić w formie bezgotówkowej poprzez zaliczenie jej na poczet bieżących opłat za użytkowanie lokalu lub przelewem na rachunek bankowy w terminie 30 dni od daty złożenia stosownej dyspozycji przez użytkownika .
Zwrot z tytułu nadpłaty nie przysługuje w przypadku gdy użytkownik jest zadłużony wobec Spółdzielni z jakiegokolwiek tytułu. W takim przypadku Spółdzielnia może zaliczyć kwotę nadpłaty na poczet uregulowania występujących zaległości.
Stwierdzenie niedopłaty spowoduje wezwanie użytkownika do wpłacenia przedmiotowej kwoty w terminie 30 dni od daty doręczenia rozliczenia.
Spółdzielnia ma prawo naliczyć ustawowe odsetki za zwłokę w przypadku nieterminowej wpłaty o których mowa w ust. 5.
§ 5
1. Podstawę do rozliczenia kosztów centralnego ogrzewania stanowią :
a) całkowite koszty ogrzewania, o którym mowa w § 2 ust. 2 niniejszego regulaminu.
b) korekta rozliczeń indywidualnych dokonanych po zakończeniu okresu rozliczeniowego
odpowiednio zwiększająca/ zmniejszająca koszty następnego okresu rozliczeniowego
c) wykaz indywidualnych odczytów liczników c.o.
2. Indywidualny koszt zużycia c.o. ustala się następująco:
Ilość zużytych jednostek GJ ciepła wynikająca z porównania stanu ciepłomierza z poprzedniego i bieżącego okresu z uwzględnieniem współczynnika wyrównawczego dostosowanego do położenia lokalu w bryle budynku (zał. nr 1), powiększona zostaje o ilość GJ wynikającą z podziału kosztów wspólnych (różnica z licznika głównego przypadająca na dany lokal). Koszty wspólne obejmują koszty ogrzewania pomieszczeń wspólnych, takich jak klatki schodowe, suszarnie, wózkownie itp., straty ciepła wynikające z przepływu ciepła w instalacjach pionowych i poziomych oraz koszty z tytułu redukcji zużycia indywidualnego ze względu na położenie w bryle budynku.
Koszty wspólne są rozliczane proporcjonalnie do udziału powierzchni ogrzewanej każdego lokalu w całkowitej powierzchni ogrzewanej lokali obsługiwanych przez węzeł cieplny, do którego podłączony jest dany lokal.
Ustalone dla danego lokalu łączne zużycie ciepła pomnożone przez aktualną cenę 1 GJ wynikającą z faktury dostawcy stanowi koszty opłaty zmiennej.
3. Koszty stałe, o których mowa w § 2 ust.2.1 niniejszego regulaminu ( moc zamówiona,
opłata za przesył) rozliczane są w stosunku do powierzchni ogrzewanej lokalu.
W przypadku braku możliwości dokonania odczytu wskazań licznika c.o. w danym lokalu rozliczenie zostanie dokonane w oparciu o wskaźnik średniego zużycia GJ/m² w danym węźle, do którego podłączony jest lokal, ustalony na podstawie rozliczenia poprzedniego okresu .
W przypadku awarii licznika c.o. z przyczyn niezawinionych przez użytkownika( np. zatrzymanie licznika wskutek zanieczyszczenia , eksploatacyjne uszkodzenie urządzenia pomiarowego) rozliczenia dokonuje się w sposób opisany w ust. 4 niniejszego regulaminu.
W przypadku dokonania odczytów liczników (po okresie dłuższym niż okres rozliczeniowy, o którym mowa w §3 ust. 2 niniejszego regulaminu ) użytkownik rozliczany jest z faktycznego zużycia c.o. i dokonywana jest korekta rozliczenia in „+” lub in „-„ , a różnica odpowiednio zwiększa/ zmniejsza koszty następnego okresu rozliczeniowego
W przypadku zmiany użytkownika lokalu ( darowizna, sprzedaż lokalu itp.) rozliczenie kosztów poniesionych przez byłego użytkownika nastąpi po zakończeniu okresu rozliczeniowego. Podstawą do obciążenia nowego użytkownika jest stan ciepłomierza (-y) wykazany w protokole przekazania mieszkania, którego kserokopię należy dostarczyć do Administracji Spółdzielni, chyba że strony w akcie notarialnym zbycia lokalu postanowią inaczej .
ROZLICZANIE KOSZTÓW DOSTAWY CENTRALNEGO OGRZEWANIA DLA BUDYNKÓW W KTÓRYCH LOKALE WYPOSAŻONE SĄ W PODZIELNIKI KOSZTÓW C.O.
/ dot. budynków Bobrowskiego 15,17, Al. Pokoju 27 A i B/
§ 6
ODCZYTY, OKRES ROZLICZENIOWY, ZALICZKA NA POKRYCIE KOSZTÓW
C.O.
W budynkach , w których lokale posiadają indywidualne podzielniki kosztów centralnego ogrzewania odczytów i rozliczeń c.o. dokonuje firma specjalistyczna METRONA POLSKA Pomiary i Rozliczenia sp. z o.o. lub każdy jej następca prawny.
Dla w/w budynków jako okres rozliczeniowy przyjmuje się okres od 01.01 do 31.12. każdego roku, a rozliczenie indywidualne następuje po zakończeniu okresu rozliczeniowego.
W okresie rozliczeniowym użytkownicy uiszczają opłatę w formie zaliczki obliczonej na podstawie rozliczenia kosztów zużycia ,wynikającego ze średniego zużycia centralnego ogrzewania w danym lokalu, w poprzednim okresie rozliczeniowym.
Indywidualna zaliczka dla każdego lokalu wyliczona po rozliczeniu kolejnego okresu
rozliczeniowego jest powiększona o 10% w celu pokrycia ewentualnych podwyżek cen c.o. w trakcie trwania okresu grzewczego.
Istnieje możliwość zmiany ustalonej zaliczki na uzasadniony wniosek użytkownika lokalu
(zmiana ilości zamieszkujących osób, zmiana użytkownika lokalu itp.).
Po zakończeniu każdego okresu rozliczeniowego firma specjalistyczna dokonuje odczytów podzielników c.o. w terminie do 31 grudnia oraz rozliczenia i ustalenia faktycznych kosztów ogrzewania w terminie do w ciągu 6 tygodni po otrzymaniu przez firmę rozliczającą wszystkich danych istotnych dla rozliczenia.
Użytkownik lokalu zobowiązany jest do udostępnienia podzielników ciepła w celu dokonania odczytu, w tym również do kontrolnego odczytu na każde wezwanie Spółdzielni.
Wynik rozliczenia zostanie doręczony użytkownikom lokali w terminie do 14 dni od otrzymania rozliczenia od firmy rozliczającej.
Reklamacje dotyczące rozliczeń kosztów należy zgłaszać na piśmie do Spółdzielni w terminie do 30 dni od otrzymania rozliczenia.
ROZLICZENIE KOSZTÓW C.O.
§ 7
Firma specjalistyczna dokonuje rozliczeń w formie zbiorczych zestawień dla Spółdzielni oraz indywidualnych rachunków ze specyfikacją i podziałem kosztów dla każdego użytkownika lokalu oddzielnie.
Porównanie faktycznych kosztów ogrzewania w okresie rozliczeniowym i wniesionych opłat zaliczkowych określi różnicę do rozliczenia tj. zwrot nadpłaty dla użytkownika lub obowiązek dopłaty na rzecz Spółdzielni przez użytkownika.
Zwrot nadpłaty dla użytkownika może nastąpić w formie bezgotówkowej poprzez zaliczenie jej na poczet bieżących opłat za użytkowanie lokalu lub przelewem na rachunek bankowy w terminie 30 dni od daty złożenia stosownej dyspozycji przez użytkownika . Zwrot z tytułu nadpłaty nie przysługuje w przypadku gdy użytkownik jest zadłużony wobec Spółdzielni z jakiegokolwiek tytułu. W takim przypadku Spółdzielnia może zaliczyć kwotę nadpłaty na poczet uregulowania występujących zaległości.
W przypadku gdy użytkownik jest zadłużony wobec Spółdzielni z jakiegokolwiek tytułu zwrot nadpłaty podlega zaliczeniu na poczet uregulowania występujących zaległości.
Stwierdzenie niedopłaty spowoduje wezwanie użytkownika do wpłacenia przedmiotowej kwoty w terminie 30 dni od daty doręczenia rozliczenia.
Spółdzielnia ma prawo naliczyć ustawowe odsetki za zwłokę w przypadku nieterminowej wpłaty o której mowa ust. 5.
Odpowiedzialność za prawidłowe i terminowe rozliczenie kosztów zużycia centralnego ogrzewania ponosi firma specjalistyczna , na której spoczywa obowiązek wyjaśniania wszelkich wątpliwości powstałych w wyniku rozliczeń .
Spółdzielnia sprawuje, nadzór i kontrolę nad prawidłowością rozliczeń dokonywanych przez firmę rozliczającą i z tego tytułu uprawniona jest do żądania wyjaśnienia wątpliwości zgłoszonych przez użytkowników lokali.
§ 8
Podstawę do rozliczenia kosztów centralnego ogrzewania przez firmę rozliczeniową stanowią :
a) całkowite koszty ogrzewania, o którym mowa w § 2 ust. 2 niniejszego regulaminu.
b) korekta rozliczeń indywidualnych dokonanych po zakończeniu okresu rozliczeniowego
odpowiednio zwiększająca/ zmniejszająca koszty następnego okresu rozliczeniowego
c) protokół z odczytu podpisany przez użytkownika lokalu i przedłożony przez służby
techniczne firmy specjalistycznej.
Koszt obsługi i dokonywania odczytów w budynkach , w których ciepło mierzone jest za
pomocą podzielników oraz koszt związany z zakupem i zamontowaniem kapilar na nowy
okres rozliczeniowy obciąża użytkowników lokali. Stanowi on odrębną pozycję rozliczenia
i odnoszony jest w koszty eksploatacji.
Koszt odczytanej jednostki z podzielników c.o. ustala się dzieląc sumę kosztów zmiennych ,
o których mowa w § 2 ust.2.2 oraz kosztów, o których mowa w § 8 ust. 1b niniejszego Regulaminu dla węzła ciepłowniczego w danym budynku przez ilość odczytanych lub oszacowanych jednostek.
Koszty stałe, o których mowa w § 2 ust. 2.1 niniejszego Regulaminu ( moc zamówiona,
opłata za usługi przesyłowe) rozliczane są w stosunku do powierzchni ogrzewanej lokalu.
Koszt zużycia ciepła dla danego lokalu ustala się jako iloczyn zużycia jednostek odczytanych
z podzielnika i aktualnej ceny jednostki z uwzględnieniem współczynników wyrównawczych zużycia ciepła z uwagi na niekorzystne położenie lokalu w bryle budynku ( tabele współczynników stanowią załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu).
W przypadku braku możliwości dokonania odczytu wskazań podzielnika c.o. w danym lokalu, rozliczenie dokonywane jest w oparciu o średnie zużycie jednostek/m² ustalone na podstawie ostatniego odczytu z uwzględnieniem współczynnika wyrównawczego.
W przypadku pojedynczych pomieszczeń w danym lokalu, w których nie zostały założone lub odczytane podzielniki kosztów (np. w wyniku likwidacji grzejnika w trakcie okresu grzewczego bez wykonania międzyodczytu, braku dostępu, braku zaworów termostatycznych, samoistnego uszkodzenia podzielnika) w celu określenia ilości zużytego ciepła przyjmuje się procedurę oszacowania ilości jednostek potrzebnych dla ogrzania danego pomieszczenia na podstawie mocy cieplnej grzejnika stosowaną przez firmę rozliczeniową.
W przypadku, gdy nie dokonano odczytu w danym sezonie rozliczeniowym, natomiast odczyt nastąpił w sezonie bezpośrednio po nim następującym , jeśli jest to możliwe rozliczenia dokonuje się w oparciu o odczyt dwuletni, z uwzględnieniem wielkości oszacowanych jednostek z poprzedniego sezonu rozliczeniowego z zastosowaniem współczynnika wyrównawczego.
W sytuacji , gdy nie ma możliwości stwierdzenia zużycia jednostek rozliczeniowych , rozliczenie c.o. dokonuje się w oparciu o średnie zużycie jednostek rozliczeniowych /m² w danym lokalu, na podstawie odczytu z ostatniego okresu rozliczeniowego , bez korekty wstecz.
W przypadku zmiany użytkownika lokalu ( darowizna, sprzedaż lokalu itp.) rozliczenie kosztów poniesionych przez byłego i aktualnego użytkownika nastąpi po zakończeniu okresu rozliczeniowego, proporcjonalnie do okresu , w którym użytkownikom przysługiwało prawo do lokalu, chyba że strony w akcie notarialnym zbycia lokalu postanowią inaczej .
Terminy , w których dokonywane będą odczyty zostaną wywieszone na drzwiach wejściowych do klatek schodowych budynków na 5 dni przed terminem odczytów, a użytkownicy posiadający adres do korespondencji zostaną zawiadomieni o terminach odczytów w formie pisemnej ( listem zwykłym ) na 21 dni przed terminem odczytów.
W przypadku niemożności dokonania odczytu podzielnika w danym lokalu firma dokonująca rozliczenia , po uprzednim uzgodnieniu ze Spółdzielnią wyznacza drugi termin odczytu .
W szczególnych przypadkach , gdy niemożliwa jest obecność użytkownika w lokalu w ogłoszonych terminach , odczyt podzielników może być dokonany w innym uzgodnionym terminie, na koszt użytkownika lokalu.
§ 9
SKUTKI NIELEGALNEGO POBORU CIEPŁA DLA WSZYSTKICH UŻYTKOWNIKÓW
W ZASOBACH SM „GRZEGÓRZKI”
1. Niedopuszczalna jest jakakolwiek ingerencja użytkownika w instalację centralnego ogrzewania ,
w szczególności :
- instalacja dodatkowych grzejników lub powiększenie istniejących , wymiana grzejników
dotychczasowych bez pisemnej zgody Spółdzielni
- zmiany nastawy wstępnej zaworu
- wyjęcia kryzy lub jej powiększenie
- spuszczania wody z instalacji centralnego ogrzewania
- całkowite zamknięcia ogrzewania , szczególnie podczas temperatur poniżej -10 stopni C
- zmiana sposobu ogrzewania lokalu
2. Szczególnym rodzajem nielegalnego poboru ciepła jest pobór w przypadku uszkodzenia urządzeń
pomiarowych lub podzielników kosztów , ich plomb oraz każdego innego działania odbiorcy
ciepła zmierzającego do zafałszowania lub uniemożliwienia indywidualnego rozliczenia kosztów
centralnego ogrzewania.
Dotyczy to również uniemożliwienia odczytu urządzeń pomiarowych lub podzielników kosztów.
3. Skutki nieprawidłowej eksploatacji lokalu mieszkalnego lub usługowego będą obciążać
bezpośrednio użytkownika lokalu.
4. Użytkownik lokalu zobowiązany jest do udostępnienia urządzeń liczników co, podzielników
kosztów c.o. w celu dokonania odczytu.
5. Odbiorcy ciepła, którym zostanie udowodniony nielegalny pobór ciepła zobowiązani są do :
- zwrotu kosztów przywrócenia instalacji do stanu pierwotnego
- wyrównania strat poniesionych przez Spółdzielnię.
§ 10
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Niedopuszczalne jest , aby użytkownik samowolnie dokonywał spuszczenia wody przepływającej przez instalację grzewczą / z pionów grzewczych/.
Spuszczenia wody z pionów grzewczych na wniosek lokatora / poza sezonem grzewczym/ dokonuje Spółdzielnia. Koszt spuszczenia wody każdorazowo obciąża użytkownika lokalu i wyliczany jest na podstawie aktualnie obowiązującego cennika pogotowia technicznego firmy MPEC w Krakowie.
Likwidacji lub przenoszenia grzejników, można dokonywać tylko za pisemną zgodą Spółdzielni i na koszt użytkownika.
Wszystkie koszty związane z wymianą i ponownym opomiarowaniem grzejników ponosi użytkownik lokalu.
§ 11
Niniejszy Regulamin uchwalony przez Radę Nadzorczą w dniu 27.02. 2017 r. (Uchwała
nr 18/R/2017) i ma zastosowanie do dokonywania rozliczeń centralnego ogrzewania od sezonu grzewczego 2017/2018.
Sekretarz Przewodniczący
Rady Nadzorczej Rady Nadzorczej
Marek Zyguła Tadeusz Ślusarz
Zał. nr 1 do Regulaminu określającego zasady rozliczania kosztów centralnego ogrzewania
w zasobach Spółdzielni Mieszkaniowej „ Grzegórzki” w Krakowie
Tabela współczynników korygujących do usytuowania lokali.
Poddasze narożne w budynkach nie ocieplonych - 0,50
Poddasze i ostatnia kondygnacja narożna + poddasze środkowe - 0,70
w budynkach nieocieplonych
Poddasze i ostatnia kondygnacja środkowa w pozostałych budynkach - 0,80
Partery narożne - 0,80
Partery środkowe - 0,90
Narożne pozostałe - 0,90
Środkowe pozostałe - 1,00
Regulamin porządku domowegoREGULAMIN PORZĄDKU DOMOWEGO
W SPÓŁDZIELNI MIESZKANIOWEJ „GRZEGÓRZKI”
Na podstawie §81 ust. 1 pkt.13 statutu Spółdzielni Mieszkaniowej „Grzegórzki”, Rada Nadzorcza uchwalanastępującą treść Regulaminu porządku domowego w Spółdzielni Mieszkaniowej „Grzegórzki”
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- upomnienia i wezwania do przestrzegania postanowień Regulaminu,
- kieruje sprawy na Policję, do Straży Miejskiej bądź innych właściwych organów,
- wypowiedzenia umowy najmu,
- może też skierować do Rady Nadzorczej wniosek o rozwiązanie stosunku
członkostwa przez wykluczenie,
- w razie spełnienia przesłanek z art. 16 ust. 1 ustawy o własności lokali, Rada Nadzorcza na podstawie art. 1710 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych może wnioskować do Zarządu o licytację lokalu w trybie art. 27 ust. 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.
§ 2
Spółdzielnia w ramach opłat wnoszonych przez użytkownikówlokali zobowiązana jest do:
- adresu administratora budynku
- telefonów alarmowych
- innych bieżących informacji i komunikatorów
10) zapewnienia prawidłowego utrzymania zasobów podczas zimy.
11) nadzorowania realizacji postanowień umowy przez firmę sprzątającą.
PRAWA I OBOWIĄZKI UŻYTKOWNIKÓW LOKALI
§ 3
1) prace remontowe można prowadzić od godziny 8.00 do 20.00,
2) w niedziele i święta obowiązuje całkowity zakaz wykonywania prac remontowych w
lokalach.
§ 4
Niedozwolone jest działanie lub zaniechanie powodujące powstanie zniszczenia substancji budynków i zasobów mieszkaniowych oraz powodujące uciążliwości w zamieszkiwaniu dla innym mieszkańców, a w szczególności niedozwolone jest:
ZASADY KORZYSTANIA Z POMIESZCZEŃ WSPÓLNYCH.
§ 5
b) dokonywania samowolnej regulacji samozamykaczy, niszczenia drzwi, okien, lamp oświetleniowych, zamków, klamek i instalacji domofonowej,
c) przekazywania osobom trzecim swojego kodu do otwierania bramy,
d) naklejania ogłoszeń na klatkach schodowych, drzwiach wejściowych , w windach i gablotach Spółdzielni.
7. W przypadku bycia świadkiem dewastacji fakt ten należy niezwłocznie zgłosić do
Policji lub Straży Miejskie i powiadomić administrację Spółdzielni.
8. Wejścia do piwnic oraz pomieszczenia piwnic przynależne do mieszkań powinny być
zamykane aby uniemożliwić dostanie się i przebywanie w nich osób nieuprawnionych.
§ 6
§ 7
ZASADY KORZYSTANIA Z DŹWIGÓW OSOBOWYCH.
§ 8
§ 9
UTRZYMYWANIE ZWIERZĄT
§ 10
utwardzonych, zielonych – z piaskownic i terenów zabaw dzieci.
BALKONY I LOGGIE.
§ 11
ELEWACJE I DACHY.
§ 12
PARKOWANIE SAMOCHODÓW
§ 13
określających organizację ruchu wewnątrz osiedla.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 14
§ 15
Niniejszy Regulamin został uchwalony przez Radę Nadzorczą Spółdzielni w dniu
24.10.2016 r. Uchwała nr 13/R/2016 i obowiązuje od dnia uchwalenia.
Równocześnie traci moc Regulamin porządku domowego uchwalony przez Radę Nadzorczą w dniu 25.05.2004 r. Uchwałą nr 9.
Sekretarz Rady Nadzorczej Przewodniczący Rady Nadzorczej
REGULAMIN
ROZLICZANIA KOSZTÓW ZUŻYCIA ZIMNEJ I
CENTRALNEJ CIEPŁEJ WODY UŻYTKOWEJ W ZASOBACH
SPÓŁDZIELNI MIESZKANIOWEJ „GRZEGÓRZKI” W KRAKOWIE
§ 1
II. POSTANOWIENIA OGÓLNE.
§ 2
1. Przedmiotem niniejszego Regulaminu jest określenie sposobu dokonywania rozliczeń
kosztu dostarczenia wody zimnej i wody do podgrzania do celów użytkowych we wszystkich lokalach, do których jest realizowana jej dostawa za pośrednictwem Spółdzielni
Mieszkaniowej „Grzegórzki”.
2. Regulamin rozliczania kosztów zużycia wody ma zastosowanie do osób posiadających tytuł prawny do lokalu i osób zajmujących lokal bez tytułu prawnego zwanych w treści Regulaminu użytkownikami lokali.
Użytkownikami lokali w rozumieniu niniejszego Regulaminu są zatem:
a) członkowie, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali,
b) członkowie posiadający odrębną własność lokalu,
c) osoby fizyczne lub prawne nie będące członkami posiadające prawo odrębnej własności
lokalu,
d) osoby fizyczne lub prawne, które utraciły tytuł prawny do lokalu lecz nadal go zajmują,
e) osoby fizyczne i prawne zajmujące lokal na podstawie umowy najmu ze Spółdzielnią.
3. Znaczenie określeń przyjętych w Regulaminie:
a) wodomierz główny – przyrząd pomiarowy mierzący ilość pobranej wody zainstalowany na przyłączu wodociągowym do budynku,
b) wodomierz indywidualny – przyrząd pomiarowy mierzący ilość pobranej zimnej i ciepłej wody w lokalu użytkownika,
c) okres rozliczeniowy - od 1 stycznia do 31 maja oraz od 1 czerwca do 31 grudnia danego roku,
d) opłata zaliczkowa – jest to opłata ustalona na podstawie średniego zużycia wody w danym lokalu. Opłata ta jest korygowana po każdorazowym rozliczeniu kosztów zużycia wody na podstawie dokonanych odczytów wskazań wodomierza(y),
e) ryczałt – opłata ustalana dla lokali nieopomiarowanych,
f) ubytki wody – różnica pomiędzy wskazaniem wodomierzy głównych, a suma odczytów wskazań wodomierzy indywidualnych, z uwzględnieniem zużycia wody gospodarczej i ogrodowej,
g) woda gospodarcza – woda opomiarowana odrębnymi licznikami, używana do utrzymania czystości i do celów technicznych,
h) woda ogrodowa – woda opomiarowana odrębnymi licznikami, używana do prac zewnętrznych, głównie podlewania roślin ( bez kosztów odprowadzania ścieków).
III.OBOWIĄZKI I PRAWA UŻYTKOWNIKA.
§ 3
a) udostępnienie lokalu na każde wezwanie Spółdzielni oraz ułatwienie dostępu do wodomierza(y) w celu odczytu wskazań wodomierza(y) w wyznaczonym terminie upoważnionym pracownikom Spółdzielni lub innym upoważnionym przez Spółdzielnię osobom np. pracownikom firmy zewnętrznej sprawującej nadzór nad odczytami elektronicznymi,
b) udostępnienie lokalu do wymiany wodomierzy lub ich legalizacji upoważnionym przez Spółdzielnię pracownikom Spółdzielni lub innych firm legitymujących się stosownym identyfikatorem lub upoważnieniem,
c) udostępnienie lokalu w celu dokonania remontu instalacji pionów wodnych
i kanalizacyjnych, usunięcia awarii, przeglądu technicznego oraz w innym koniecznym przypadku upoważnionym przez Spółdzielnię pracownikom Spółdzielni lub innych firm legitymujących się stosownym identyfikatorem lub upoważnieniem,
d) w przypadku gdy w lokalu znajdują się zwierzęta domowe, to na czas obecności pracowników technicznych użytkownik zobowiązany jest do zapewnienia bezpieczeństwa przebywającym w mieszkaniu pracownikom i zamknięcia zwierząt w oddzielnym pomieszczeniu,
e) w celu sprawdzenia prawidłowego podłączenia urządzeń poboru wody ( np. pralka zmywarka, spłuczka i in.) użytkownik zobowiązany jest umożliwić pracownikom technicznym chwilowe uruchomienie zainstalowanych urządzeń, dla stwierdzenia poboru wody i pomiaru zużycia przez wodomierz,
f) niezwłoczne zgłoszenie do Działu Administracji Spółdzielni wszelkich uszkodzeń indywidualnych urządzeń pomiarowych.
2. Każdy użytkownik, w przypadku wątpliwości co do prawidłowego pomiaru zużycia wody, ma prawo i obowiązek niezwłocznie zgłosić ten fakt do Spółdzielni, celem dokonania kontroli i weryfikacji.
3. Armatura w łazienkach, kuchniach i wc podlega konserwacji i naprawom przez użytkowników lokali.
4. Niedopuszczalna jest ingerencja użytkowników lokali w instalację wodną, a szczególności:
a) instalacja dodatkowych punktów czerpania wody,
b) nielegalny pobór wody poza układem pomiarowym,
b) wymiana wodomierza na inny typ urządzenia niż zainstalowane w pozostałych lokalach,
c) uszkodzenie plomb założonych na wodomierzach,
d) mechaniczna ingerencja w urządzenia pomiarowe,
e) działania zmierzające do zafałszowania danych dot. wskazań wodomierza.
5. Koszt zakupu urządzeń pomiarowych i ich części ponosi użytkownik lokalu.
IV. ODPOWIEDZIALNOŚĆ UŻYTKOWNIKA LOKALU.
§ 4
1.Użytkownik lokalu odpowiada za utrzymanie właściwego stanu technicznego wodomierzy
i instalacji wodociągowej w lokalu, do zaworów odcinających.
2.W przypadku uszkodzenia wodomierza lub plomby oraz innych nieprawidłowości
w instalacji wodociągowej, użytkownik lokalu zobowiązany jest niezwłocznie powiadomić
o tym fakcie Spółdzielnię i wykonać stosowne naprawy na własny koszt.
3. W momencie stwierdzenia utrudnień w prawidłowym odczycie zużycia wody ciepłej
i zimnej spowodowanych zamontowanymi urządzeniami w lokalu np. baterii z mieszalnikiem, użytkownik zobowiązany jest do niezwłocznego usunięcia przyczyny nieprawidłowości, na koszt własny.
4. Uszkodzenie instalacji głównej co, ciepłej i zimnej wody oraz kanalizacji przez użytkownika skutkuje obciążeniem go wszelkimi kosztami związanymi z naprawą.
V. OBOWIĄZKI SPÓŁDZIELNI.
§ 5
Do obowiązków Spółdzielni należy:
1) dokonywanie odczytów wskazań wodomierzy w wyznaczonym terminie, sporządzanie rozliczenia i ustalenie opłat zaliczkowych oraz przekazanie tych dokumentów użytkownikom lokali,
2) dokonywanie kontrolnych odczytów i kontrolowania stanu technicznego urządzeń pomiarowych tzn. sprawdzenie czy plomby są nienaruszone, czy wodomierze dokonują prawidłowego pomiaru zużycia wody, czy nie ma wykonanych tzw. „obejść” wodomierzy umożliwiających pobór wody bez jej pomiaru, czy nie ma uszkodzeń opraw wodomierzy
i innych nieprawidłowości. Spółdzielnia ma prawo do kontroli sprawności wodomierza poprzez chwilowe uruchomienie punktu poboru wody i stwierdzenie prawidłowości pomiaru pobranej wody przez wodomierze oraz przez oględziny zewnętrzne wodomierza,
3) zapewnienie drożności instalacji i urządzeń, zgodnie z założeniami projektu tej instalacji,
4) kontrola utrzymywania wymaganej temperatury wody ciepłej dostarczanej do lokali,
5) realizacja planu napraw i wymian oraz robót konserwacyjnych,
6) nadzór nad realizacją robót konserwacyjnych, napraw i wymian oraz nadzór nad
wykonawstwem usług związanych z realizacją zleceń wynikających z okresowych
kontroli w lokalach,
7) realizacja zaleceń pokontrolnych wydawanych przez upoważnione organy kontroli
i nadzoru,
8) w razie uzasadnionej potrzeby – kontrola stanu technicznego instalacji,
9) wymiana i legalizacja wodomierzy.
VI. ZASADY MONTAŻU I LEGALIZACJI WODOMIERZY.
§ 6
1. Za lokal opomiarowany uważa się lokal, w którym zamontowane zostały urządzenia pomiarowe na wszystkich ujęciach doprowadzających wodę do lokalu.
Urządzenia musza posiadać:
a) ważną cechę legalizacyjną Głównego Urzędu Miar,
b) oplombowanie wykonane przez służby techniczne Spółdzielni lub upoważnionego przez
nią wykonawcę.
Na okoliczność wymiany / legalizacji wodomierza(y) zostaje sporządzony przez SM „Grzegórzki” lub upoważniony przez nią podmiot protokół montażu.
§ 7
1. Wymiana i legalizacja wodomierzy winna być zgodna z obowiązującą ustawą „Prawo
o miarach ” oraz przepisami Głównego Urzędu Miar.
2. Okres ważności legalizacji wodomierzy wynosi 5 lat i liczy się od pierwszego stycznia następnego roku po wykonanej legalizacji.
3. Spółdzielnia zawiadamia o terminie wymiany/legalizacji wodomierzy poprzez wywieszenie informacji na tablicy ogłoszeń w klatkach schodowych, a poszczególnych użytkowników lokali - zgodnie z zadeklarowanym sposobem dostarczania korespondencji, nie później niż 14 dni przed wyznaczonym terminem przeprowadzenia wymiany/legalizacji.
4. Koszt wymiany/legalizacji wodomierza/y przeprowadzonej przez SM „Grzegórzki” obciąża użytkownika lokalu.
Użytkownik ponosi koszty ewentualnych dodatkowych robót i zakupu części niezbędnych do prawidłowej instalacji wodomierza/y.
5. Jeżeli wymiana/legalizacja następuje w trakcie okresu rozliczeniowego, za okres przed montażem użytkownik obciążany jest ryczałtowym zużyciem wody jak podano w § 13 i § 14, proporcjonalnie do ilości dni okresu nieopomiarowanego .
Po zamontowaniu/legalizacji wodomierza rozliczanie zużycia wody na podstawie jego wskazań odbywa się od daty jego zaplombowania, wykazanej w protokole montażu
i wprowadzenia do ewidencji komputerowej.
6. Spółdzielnia dopuszcza możliwość odkupienia zużytych urządzeń pomiarowych przez firmę dokonująca legalizacji, co pomniejsza koszty wymiany ponoszone przez użytkownika.
7. Użytkownik lokalu może dokonać wymiany/legalizacji wodomierza we własnym zakresie pod warunkiem:
a) zgłoszenia tego faktu do Spółdzielni,
b) zainstalowania wodomierza o parametrach wodomierzy zainstalowanych w innych lokalach,
c) uzyskania pozytywnej pisemnej opinii służb technicznych Spółdzielni odnośnie typu wodomierza i sposobu instalacji,
d) założenia przez uprawnionych pracowników Spółdzielni lub upoważnionych przez Spółdzielnię firm, plomb i spisania protokołu odbioru montażu wodomierza.
§ 8
1. W przypadku podejrzenia nieprawidłowości wskazań wodomierza, zgłoszonych przez użytkownika lokalu, na wniosek użytkownika wodomierz musi zostać poddany ekspertyzie. Na czas ekspertyzy lokal zostaje wyposażony w wodomierz „zastępczy”.
2. Jeżeli ekspertyza przeprowadzona przez uprawnioną jednostkę wykaże, że wodomierz
działał poprawnie, koszt ekspertyzy, legalizacji i oplombowania wodomierza obciąża użytkownika lokalu.
3. Jeśli ekspertyza potwierdzi wadliwe wskazania urządzenia, koszty ekspertyzy pokrywane
są z przychodów z eksploatacji danej nieruchomości, a użytkownik lokalu otrzymuje
korektę rozliczenia kosztów zużycia wody w terminie 30 dni od daty otrzymania ekspertyzy.
VII. ODCZYT.
§ 9
1.WODOMIERZE GŁÓWNE
Odczytów stanu wodomierzy głównych w budynkach, w celach rozliczeniowych, dokonują pracownicy Działu Administracji Spółdzielni na dzień 31.05 i 31.12 danego roku lub częściej np. w przypadku zmiany przez Dostawcę cen za wodę i odprowadzenie ścieków.
Jeżeli w budynku istnieje więcej niż jeden wodomierz główny, odczyty zapisuje się oddzielnie dla każdego wodomierza.
§ 10
2. WODOMIERZE INDYWIDUALNE
Odczyty wodomierzy indywidualnych wyposażonych w nakładki do zdalnego odczytu dokonywane są przez firmą zewnętrzną lub przez upoważnionych pracowników Spółdzielni na dzień 31.05 i 31.12 danego roku. Wskazania wodomierzy ewidencjonowane są oddzielnie dla każdego lokalu.
VIII . KOSZTY WODY ZIMNEJ I WODY ZIMNEJ DO PODGRZANIA
§ 11
1. Koszty zimnej wody i zimnej wody do podgrzania ewidencjonuje się na poszczególne budynki wyposażone w wodomierz(e) główny(e).
2. Podstawą do ewidencji kosztów są faktury wystawiane przez dostawcę zimnej wody
( Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Krakowie ) na podstawie dokonanych odczytów stanu wodomierzy głównych, zgodnie z zawartą umową.
3. Opłata za 1m³ wody obejmuje koszt dostarczenia wody i odprowadzenia ścieków i jest zgodna z ceną podana przez Dostawcę. Ilość dostarczonej wody jest zgodna z ilością odprowadzonych ścieków.
4. Opłata abonamentowa z faktur MPWiK oraz koszty odczytów wodomierzy zaliczane są do kosztów GZM danej nieruchomości, na której posadowione są budynki.
IX. KOSZTY CENTRALNEJ CIEPŁEJ WODY UŻYTKOWEJ
§ 12
1. Koszty centralnej ciepłej wody składają się z:
a) zafakturowanej należności z tytułu opłaty stałej wnoszonej przez Spółdzielnię co miesiąc przez cały okres rozliczeniowy obejmującej:
- comiesięczną opłatę za zamówioną moc cieplną ( MW),
- comiesięczną opłatę za usługi przesyłowe (MW),
b) zafakturowanej należności z tytułu opłaty zmiennej obejmującej:
- zakup ciepła wg licznika energii (GJ),
- przesył ciepła wg licznika energii (GJ),
c) ewentualnych zastosowanych przez dostawcę upustów, bonifikat lub kar za niedotrzymanie warunków umowy przez dostawcę lub odbiorcę,
d) kosztów dostawy zimnej wody przeznaczonej do podgrzania,
e) kwot wynikających z korekt rozliczeń indywidualnych dokonanych po zakończeniu okresu rozliczeniowego, odpowiednio zwiększających /zmniejszających koszty następnego okresu rozliczeniowego .
2. Koszty podgrzania centralnej ciepłej wody użytkowej ewidencjonuje się na poszczególne
węzły cieplne w danych budynkach, w których do użytkowanych lokali dostarczana jest
centralna ciepła woda użytkowa.
3. Podstawą do ewidencji kosztów są faktury wystawiane przez dostawcę ciepła (Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej S.A. w Krakowie ) na podstawie zawartej umowy na dostawę ciepła oraz przez dostawcę wody ( Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji) na podstawie umowy na dostawę wody.
X. USTALENIE WYSOKOŚCI RYCZAŁTÓW NA POKRYCIE KOSZTÓW ZUŻYCIA WODY ZIMNEJ ORAZ CENTRALNEJ CIEPŁEJ WODY UŻYTKOWEJ I ODPROWADZENIA ŚCIEKÓW W LOKALACH BEZ WODOMIERZY LUB POSIADAJĄCYCH WODOMIERZE BEZ WAŻNEJ CECHY LEGALIZACYJNEJ.
§ 13
1.1. Dla lokali mieszkalnych i użytkowych oraz garaży, w których wodomierze nie zostaną poddane legalizacji lub użytkownik zrezygnuje z posiadania wodomierza(y) ryczałt będzie określany na podstawie średniego zużycia z ostatniego okresu rozliczeniowego, indywidualnie dla każdego użytkownika, ale w wysokości nie mniejszej niż :
– dla lokali mieszkalnych 15 m³/os/m-c
– dla lokali użytkowych 7 m³/lokal/m-c
– dla garaży 1 m³/garaż/m-c
przy uwzględnieniu aktualnej ceny 1m³ wody i odprowadzenia ścieków.
1.2 Dla garaży posiadających ujęcie wody, a nieposiadających wodomierzy ustala się ryczałt w wysokości 1 m³/m-c przy uwzględnieniu aktualnej ceny 1m³ wody i odprowadzenia ścieków.
2. BUDYNKI POSIADAJĄCE UJĘCIE WODY ZIMNEJ ORAZ CENTRALNEJ CIEPŁEJ WODY UŻYTKOWEJ
§ 14
2.1. Dla lokali mieszkalnych i użytkowych, w których wodomierze do wody zimnej i ciepłej nie zostaną poddane legalizacji lub użytkownik zrezygnuje z posiadania wodomierza(y) ryczałt będzie określany na podstawie średniego zużycia z ostatniego okresu rozliczeniowego, indywidualnie dla każdego użytkownika, ale w wysokości nie mniejszej niż :
– dla lokali mieszkalnych 10 m³/os/m-c wody zimnej, 5 m³/os/m-c wody zimnej do podgrzania
– dla lokali użytkowych 5 m³/lokal/m-c wody zimnej, 2 m³/lokal/m-c wody zimnej do podgrzania
przy uwzględnieniu aktualnej ceny 1m³ wody i odprowadzenia ścieków oraz ceny podgrzania.
XI. ROZLICZENIE ZUŻYCIA WODY I ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW ORAZ ROZLICZENIE KOSZTÓW CENTRALNEJ CIEPŁEJ WODY UŻYTKOWEJ .
§ 15
§ 16
- braku odczytu z przyczyn niezawinionych przez użytkownika,
- błędnego odczytu,
- awarii wodomierza z przyczyn niezawinionych przez użytkownika.
§ 17
3. Użytkownika lokalu za cały okres rozliczeniowy obciąża się ryczałtem jak w § 13 i § 14 powiększonym o 25% w przypadkach określonych w § 3 pkt.4 niniejszego Regulaminu.
§ 18
1.Użytkownik lokalu wnosi opłaty w formie miesięcznych zaliczek na:
- pokrycie kosztów zużycia zimnej wody,
- pokrycie kosztów zużycia zimnej wody do podgrzania ( dot. lokali wyposażonych w instalację ccwu),
- pokrycie kosztów podgrzania wody – opłata zmienna ( dot. lokali wyposażonych w instalację ccwu),
- pokrycie kosztów opłaty stałej ( dot. lokali wyposażonych w instalację ccwu),
- pokrycie ubytków o których mowa w § 22 .
2. Wysokość opłaty zaliczkowej ustala się indywidualnie dla każdego lokalu, na podstawie średniego zużycia wody zimnej i ciepłej w ostatnim okresie rozliczeniowym.
3. Cena podgrzania wody wynikająca z ostatniego rozliczenia danego węzła cieplnego , przy ustalaniu zaliczek na okres następny zostaje powiększona o 10% na pokrycie ewentualnego wzrostu cen dostarczonego ciepła .
§ 19
1. W przypadku znaczącej zmiany opłaty za dostawę ciepła , której nie można było
przewidzieć i uwzględnić w naliczeniach Spółdzielnia zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmiany wysokości zaliczek , o których mowa w ust.1 na podstawie decyzji Zarządu.
2.Wysokość zaliczki na pokrycie kosztów zużycia wody w uzasadnionych przypadkach, na wniosek użytkownika lokalu, może być w trakcie okresu rozliczeniowego zmieniona
(np. w związku ze zmianą ilości osób zamieszkałych w lokalu lub przewidywaną nieobecnością mieszkańca).
3. Miesięczną zaliczkę na pokrycie kosztów opłaty stałej ustala się w stosunku do ilości lokali podłączonych do danego węzła cieplnego, bez względu na ilość zamieszkałych osób i zużycia ciepłej wody, na podstawie sumy kosztów za moc zamówioną zafakturowanych przez Dostawcę.
4. Wysokość opłaty na pokrycie ubytków ustalana jest po każdorazowym rozliczeniu kosztów zużycia wody, dla wszystkich mieszkań i lokali użytkowych w danym budynku. Opłata ta podlega rozliczeniu.
5. Zaliczki o których mowa w § 18 pkt 1 należy wpłacać w terminie określonym w Statucie SM ”Grzegórzki”, wraz z bieżącą opłatą eksploatacyjną.
6. Od nieterminowych wpłat Spółdzielnia nalicza ustawowe odsetki za zwłokę w zapłacie.
§ 20
1. Koszt wody zimnej oraz wody zimnej do podgrzania .
1.1. Na podstawie odczytu wodomierzy indywidualnych ustala się zużycie wody w danym
lokalu.
1.2. Koszt wody zimnej stanowi iloraz zużycia wody i ceny jednostkowej 1m3 wody zgodnie z § 11 pkt 3.
1.3. Koszt wody zimnej do podgrzania stanowi iloraz:
- zużycia wody i ceny jednostkowej 1m3 wody zgodnie z § 11 pkt 3,
- zużycia wody i ustalonej ceny podgrzania o której mowa w § 20 pkt 2.1 i § 18 pkt 3.
2. Koszt podgrzania wody.
2.1. Suma zafakturowanych przez Dostawcę ciepła kosztów opłaty zmiennej za zakup
i przesył ciepła zużytego do podgrzania wody dla celów użytkowych ( koszty zmienne –
GJ) podzielona przez ilość zużytych m3 wody, ustaloną na podstawie odczytu
wodomierzy ciepłej wody użytkowej z danego węzła, z uwzględnieniem naliczonych ryczałtów dla lokali nieopomiarowanych (§ 14) stanowi koszt podgrzania 1m3
wody ustalany oddzielnie dla każdego węzła cieplnego (moc dostarczona) .
a) dla lokali opomiarowanych : iloraz zużytych m3 wody x koszt podgrzania wyliczony jak podano w ust.2.1.
b) dla lokali nieopomiarowanych : ryczałt naliczony zgodnie z § 14 x koszt podgrzania wyliczony jak podano w ust. 2.1
3. Koszty opłaty stałej
3.1. Sumę kosztów za moc zamówioną zafakturowanych przez dostawcę (MW) tj. koszty opłaty stałej rozlicza się w stosunku do ilości lokali podłączonych do danego węzła cieplnego, bez względu na ilość zamieszkałych osób i zużycia ciepłej wody.
§ 21
1. Rozliczenie całkowitych kosztów zużycia wody polega na porównaniu kwoty wniesionych zaliczek z rzeczywistymi kosztami poniesionymi w danym okresie rozliczeniowym.
W kosztach uwzględnione zostają ubytki/nadwyżki wody zimnej powstałej na danym budynku posiadającym wodomierz/e główny/e.
§ 22
1. Różnica pomiędzy wskazaniami wodomierzy głównych, a sumą wskazań wodomierzy indywidualnych (z uwzględnieniem naliczonych ryczałtów § 13, § 14) w poszczególnych budynkach, skorygowana o wskazania wodomierzy do wody ogrodowej oraz do celów gospodarczych stanowi ubytki.
2. Koszty wody gospodarczej oraz ogrodowej obciążają koszty GZM danej nieruchomości.
3. Wartość ubytków rozliczana jest proporcjonalnie do powierzchni użytkowej lokali
w danym budynku i stanowi odrębną pozycję w zawiadomieniu o rozliczeniu wody.
4. Ubytki ustalane są przy każdorazowym rozliczaniu wody.
5. W przypadku ubytków występujących w budynku/nieruchomości, gdzie wynik eksploatacji jest dodatni, po dokonaniu analizy Zarząd może podjąć decyzję o częściowym lub całkowitym pokryciu ubytków z eksploatacji ( do wysokości posiadanej nadwyżki przychodów nad kosztami ).
XII. WYNIK ROZLICZENIA.
§ 23
1. Nadpłata powstała w wyniku rozliczenia wody stawiana jest do dyspozycji użytkownika lokalu, z możliwością zaliczenia jej na poczet bieżących opłat eksploatacyjnych lub zwrotu na wskazane konto bankowe w terminie 30 dni od daty złożenia pisemnej dyspozycji.
Warunkiem zwrotu nadpłaty jest brak jakichkolwiek zaległości użytkownika lokalu wobec SM ”Grzegórzki” .
2. Niedopłata winna zostać uregulowana przez wpłatę na konto bankowe Spółdzielni
w terminie do 30-tu dni od daty otrzymania rozliczenia.
Po bezskutecznym upływie terminu Spółdzielnia może naliczać odsetki za zwłokę w zapłacie zgodnie z postanowieniami Statutu SM „Grzegórzki”.
3. Na indywidualny wniosek użytkownika dopłata może być rozłożona na raty, o ile użytkownik lokalu terminowo i systematycznie uiszcza należności wobec Spółdzielni. Decyzje w tej sprawie podejmuje Zarząd.
XIII. REKLAMACJE.
§ 26
1. Reklamacje dotyczące rozliczenia można składać pisemnie w terminie do 30 dni od daty otrzymania rozliczenia. Po tym terminie reklamacje nie będą uwzględniane.
XIV. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 27
1.W przypadku zmiany użytkownika lokalu opomiarowanego wszelkie rozliczenia zużycia wody winny być rozliczone pomiędzy poprzednim a obecnym użytkownikiem.
2.W przypadkach nieujętych w niniejszym regulaminie oraz w wyjątkowych sytuacjach decyzję o sposobie rozliczania wody podejmuje Zarząd SM ”Grzegórzki”
Niniejszy Regulamin uchwalony przez Radę Nadzorczą w dniu 26.11.2018 r.
(Uchwała nr36/R/2018) i ma zastosowanie do rozliczeń kosztów wody zimnej i wody zimnej do podgrzania od 01.01.2019 r.