12 411-86-46 Centrala, numery wewnętrzne :
1 - Dział Księgowości
2 - Administracja
3 - Dział Członkowski
4 - Sekretariat 
12 412-79-60 Administracja ul. Fiołkowa 4/1 A
 

Regulamin GZM

REGULAMIN

 

określający zasady rozliczania kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi,

ustalania wysokości i wnoszenia opłat za lokale w Spółdzielni Mieszkaniowej „Grzegórzki”

 

 

 

Załączniki:
Pobierz plik (REGULAMIN G Z M. 2020.pdf)REGULAMIN G Z M. 2020.pdf[ ]335 kB

Regulamin C.O. 2017

REGULAMIN

OKREŚLAJĄCY ZASADY ROZLICZANIA KOSZTÓW CENTRALNEGO OGRZEWANIA W ZASOBACH

SPÓŁDZIELNI MIESZKANIOWEJ „ GRZEGÓRZKI” W KRAKOWIE

Regulamin opracowano w oparciu o :

- ustawę z dnia 10.04.1997 r. Prawo energetyczne (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz.220) z późniejszymi

zmianami

- rozporządzenie Ministra gospodarki z dnia 17 września 2010 r. w sprawie szczegółowych zasad

kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń z tytułu zaopatrzenia w ciepło (t.j. Dz.U. Nr 194,

poz. 1291)

- ustawę z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 1222

Z późniejszymi zmianami)

- aktualnie obowiązującą umowę zawartą pomiędzy Spółdzielnią Mieszkaniową „ Grzegórzki”

a firmą MPEC  SA w Krakowie na dostawę energii cieplnej do obiektów Spółdzielni

- aktualnie obowiązującą umowę zawartą pomiędzy Spółdzielnią Mieszkaniową „ Grzegórzki”

a firmą METRONA POLSKA Pomiary i Rozliczenia sp. z o.o.

- aktualnie obowiązującą umowę zawartą pomiędzy Spółdzielnią Mieszkaniową „ Grzegórzki”

a firmą TECHEM Techniki Pomiarowe Sp. z o.o.

                                                                       § 1

Słowniczek

Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o :

a) lokalach , należy przez to rozumieć lokale mieszkalne, lokale użytkowe wyposażone w instalacje

 c.o.

b) użytkowniku - należy przez to rozumieć:

   - osoby fizyczne i prawne posiadające spółdzielcze prawo do lokalu lub prawo odrębnej

     własności

   - najemców tj. osoby fizyczne i prawne zajmujące lokale na podstawie umowy najmu ze

     Spółdzielnią

   - osoby   zajmujące lokale bez tytułu prawnego

c) c.o.- należy przez to rozumieć centralne ogrzewanie

d) zaliczkowych opłatach- należy przez to rozumieć zaliczkowe opłaty na pokrycie kosztów zakupu

   centralnego ogrzewania dla danego budynku wnoszone przez użytkowników posiadających lokale

   w tym budynku

e) okresie rozliczeniowym- należy przez to rozumieć 12-to miesięczny przedział czasu przyjęty do

   rozliczania kosztów ogrzania lokali w sezonie grzewczym

f) powierzchni ogrzewanej – należy przez to rozumieć powierzchnię użytkową lokalu pomniejszoną

   o powierzchnię lokali gospodarczych przyłączonych do lokalu mieszkalnego nie posiadających

   instalacji grzewczej.

                                                                       § 2

Postanowienia ogólne

  1. Koszty centralnego ogrzewania rozlicza się dla każdej opomiarowanej ( wyposażonej w główny ciepłomierz ) części budynku będącego w zasobach Spółdzielni ( węzeł ciepłowniczy)

  2. Całkowity koszt centralnego ogrzewania podlegający rozliczeniu jest sumą kosztów stałych i zmiennych poniesionych przez Spółdzielnię w związku z zakupem ciepła.

           2.1. Koszty stałe ( niezależnie od zużycia ciepła) stanowią:

               a. opłata za zamówioną moc cieplną ( wnoszona co miesiąc przez cały rok)

               b. opłata za usługi przesyłowe ( wnoszona co miesiąc przez cały rok)

           2.2. Koszty zmienne ( zależne od zużycia ciepła) stanowią :

               a. opłaty za usługi przesyłowe i nośnik ciepła ( wg wskazań liczników głównych)

               b. opłaty za dostarczone ciepło ( wg wskazań liczników głównych)

           2.3.Spółdzielnia w okresach rozliczeniowych prowadzi odrębnie dla każdego budynku (węzła

                 ciepłowniczego) ewidencję kosztów i  wpływów dotyczących centralnego ogrzewania.

              3.Rozliczanie kosztów zużycia c.o. następuje na podstawie odczytów liczników c.o. lub    

          indywidualnych podzielników c.o.

             4. Przyrządy stosowane do rozliczeń kosztów ciepła winny spełniać wymagania

                 obowiązujących przepisów prawa.

             5.W okresie użytkowania instalacji centralnego ogrzewania Spółdzielnia winna zapewnić :

                 a) sprawność instalacji i urządzeń, zgodnie z założeniami projektu tej instalacji,

                 b) kontrolę utrzymywania wymaganej temperatury wody ciepłej dostarczanej do lokali,

                 c) nadzór nad realizacją robót konserwacyjnych, napraw i wymian oraz nadzór nad

                     wykonawstwem usług związanych z realizacją zleceń wynikających z okresowych

                    kontroli w lokalach,

d) realizację zaleceń pokontrolnych wydawanych przez upoważnione organy kontroli

     i  nadzoru,

             e) w razie uzasadnionej potrzeby – kontrolę stanu technicznego tej instalacji,

            f) okresową legalizację lub wymianę ciepłomierzy lub podzielników ciepła służących do

                 rozliczania centralnego ogrzewania w lokalach

6. Poszczególne elementy instalacji c.o. bez względu na rodzaj prawa do lokalu podlegają

   konserwacji, przeglądom i naprawom przez Spółdzielnię.

             Dotyczy to w szczególności :

             - rurociągów c.o. / poziomy i piony /

             - zaworów przygrzejnikowych i podpionowych

             - grzejników

             - liczników ciepła

       7. Koszty zakupu części i podzespołów instalacji grzewczej w lokalu , legalizacji

           liczników c.o. lub ich wymiany i opomiarowania ponosi ich użytkownik .

     8. Użytkownik ma prawo poboru ciepła jedynie na potrzeby ogrzewania zajmowanego

             lokalu.

             9. Samowolny pobór ciepła dla innych celów niż ujęte w ust. 4 jest nielegalny.

           10. Użytkownicy lokali mają obowiązek zgłaszania do Spółdzielni wszelkich uszkodzeń

                 urządzeń  pomiarowych lub podzielników kosztów.

ROZLICZANIE KOSZTÓW DOSTAWY CENTRALNEGO OGRZEWANIA DLA BUDYNKÓW, W KTÓRYCH LOKALE SĄ WYPOSAŻONE W LICZNIKI C.O.

                     / dot. budynków Fiołkowa 4,6,8,10,12, F. Nullo 8, Nuszkiewicza 4,6/

                                                                       § 3

  1. ODCZYTY, OKRES ROZLICZENIOWY, ZALICZKA NA POKRYCIE KOSZTÓW C.O.

  1. W budynkach , w których lokale posiadają indywidualne liczniki ciepła odczytów i rozliczeń dokonuje firma specjalistyczna.

  2. Dla w/w budynków jako okres rozliczeniowy przyjmuje się okres od 01.01. danego roku do 31.12. każdego roku, a rozliczenie indywidualne następuje po zakończeniu okresu rozliczeniowego.

  3. W okresie rozliczeniowym użytkownicy uiszczają opłatę za c.o. w formie zaliczki, której wysokość ustalana jest przez Spółdzielnię na podstawie:

               - ilości zużytych GJ wynikających ze średniego zużycia w danym

                 lokalu w poprzednim okresie rozliczeniowym,

               - ilości GJ zużytych do obsługi instalacji, kosztów ogrzewania

                 pomieszczeń wspólnych, o których    mowa w § 5 ust. 4 niniejszego regulaminu,

             - opłaty stałej za moc zamówioną dla danego węzła, wyliczonej w stosunku do

               powierzchni ogrzewanej.

  4. Indywidualna zaliczka za opłatę zmienną dla każdego lokalu ustalana jest po rozliczeniu

    kolejnych okresów rozliczeniowych w kwocie powiększonej o 10% w celu pokrycia ewentualnych podwyżek cen c.o. w trakcie trwania okresu grzewczego.

  5. Istnieje możliwość zmiany ustalonej zaliczki za opłatę zmienną na uzasadniony wniosek

    użytkownika lokalu (zmiana ilości zamieszkujących osób, zmiana użytkownika lokalu itp.)

    6. Po zakończeniu okresu rozliczeniowego służby Spółdzielni

         sporządzają rozliczenie c.o.

    W przypadku nie dokonania odczytów drogą radiową lub wystąpienia błędu w odczycie użytkownik lokalu zobowiązany jest do udostępnienia liczników c.o. na wezwanie Spółdzielni.

    7.    Wynik rozliczenia zostanie dostarczony użytkownikowi lokalu w terminie do 31 stycznia każdego roku.

    8.    Reklamacje dotyczące rozliczeń kosztów należy zgłaszać pisemnie do Spółdzielni w terminie do końca lutego każdego roku.

         II ROZLICZENIE KOSZTÓW C.O.

    § 4

  1. Spółdzielnia dokonuje rozliczeń w formie zbiorczych zestawień oraz indywidualnych wyliczeń ze specyfikacją i podziałem kosztów dla każdego użytkownika lokalu oddzielnie.

  2. Porównanie faktycznych kosztów ogrzewania w okresie rozliczeniowym z wniesionymi zaliczkami określi różnicę do rozliczenia tj. zwrot nadpłaty dla użytkownika lub obowiązek dopłaty na rzecz Spółdzielni przez użytkownika.

  3. Zwrot nadpłaty dla użytkownika może nastąpić w formie bezgotówkowej poprzez zaliczenie jej na poczet bieżących opłat za użytkowanie lokalu lub przelewem na rachunek bankowy w terminie 30 dni od daty złożenia stosownej dyspozycji przez użytkownika .

  4. Zwrot z tytułu nadpłaty nie przysługuje w przypadku gdy użytkownik jest zadłużony wobec Spółdzielni z jakiegokolwiek tytułu. W takim przypadku Spółdzielnia może zaliczyć kwotę nadpłaty na poczet uregulowania występujących zaległości.

  5. Stwierdzenie niedopłaty spowoduje wezwanie użytkownika do wpłacenia przedmiotowej kwoty w terminie 30 dni od daty doręczenia rozliczenia.

  6. Spółdzielnia ma prawo naliczyć ustawowe odsetki za zwłokę w przypadku nieterminowej wpłaty o których mowa w ust. 5.

    § 5

         1. Podstawę do rozliczenia kosztów centralnego ogrzewania stanowią :

               a) całkowite koszty ogrzewania, o którym mowa w § 2 ust. 2 niniejszego regulaminu.

               b) korekta rozliczeń indywidualnych dokonanych po zakończeniu okresu rozliczeniowego

                   odpowiednio zwiększająca/ zmniejszająca koszty następnego okresu rozliczeniowego

               c) wykaz indywidualnych odczytów liczników c.o.

         2. Indywidualny koszt zużycia c.o. ustala się następująco:

    Ilość zużytych jednostek GJ ciepła wynikająca z porównania stanu ciepłomierza z poprzedniego i bieżącego okresu z uwzględnieniem współczynnika wyrównawczego dostosowanego do położenia lokalu w bryle budynku (zał. nr 1), powiększona zostaje o ilość GJ wynikającą z podziału kosztów wspólnych (różnica z licznika głównego przypadająca na dany lokal). Koszty wspólne obejmują koszty ogrzewania pomieszczeń wspólnych, takich jak klatki schodowe, suszarnie, wózkownie itp., straty ciepła wynikające z przepływu ciepła w instalacjach pionowych i poziomych oraz koszty z tytułu redukcji zużycia indywidualnego ze względu na położenie w bryle budynku.

    Koszty wspólne są rozliczane proporcjonalnie do udziału powierzchni ogrzewanej każdego lokalu w całkowitej powierzchni ogrzewanej lokali obsługiwanych przez węzeł cieplny, do którego podłączony jest dany lokal.

    Ustalone dla danego lokalu łączne zużycie ciepła pomnożone przez aktualną cenę 1 GJ wynikającą z faktury dostawcy stanowi koszty opłaty zmiennej.

         3. Koszty stałe, o których mowa w § 2 ust.2.1 niniejszego regulaminu  ( moc zamówiona,

             opłata za   przesył) rozliczane są w stosunku do powierzchni ogrzewanej lokalu.

  1. W przypadku braku możliwości dokonania odczytu wskazań licznika c.o. w danym lokalu rozliczenie zostanie dokonane w oparciu o wskaźnik średniego zużycia GJ/m² w danym węźle, do którego podłączony jest lokal, ustalony na podstawie rozliczenia poprzedniego okresu .

  2. W przypadku awarii licznika c.o. z przyczyn niezawinionych przez użytkownika( np. zatrzymanie licznika wskutek zanieczyszczenia , eksploatacyjne uszkodzenie urządzenia pomiarowego) rozliczenia dokonuje się w sposób opisany w ust. 4 niniejszego regulaminu.

  1. W przypadku dokonania odczytów liczników (po okresie dłuższym niż okres rozliczeniowy, o którym mowa w §3 ust. 2 niniejszego regulaminu ) użytkownik rozliczany jest z faktycznego zużycia c.o. i dokonywana jest korekta rozliczenia in „+” lub in „-„ , a różnica odpowiednio zwiększa/ zmniejsza koszty   następnego okresu rozliczeniowego

  2. W przypadku zmiany użytkownika lokalu ( darowizna, sprzedaż lokalu itp.) rozliczenie kosztów poniesionych przez byłego użytkownika nastąpi po zakończeniu okresu rozliczeniowego. Podstawą do obciążenia nowego użytkownika jest stan ciepłomierza (-y) wykazany w protokole przekazania mieszkania, którego kserokopię należy dostarczyć do Administracji Spółdzielni, chyba że strony w akcie notarialnym zbycia lokalu postanowią inaczej .

    ROZLICZANIE KOSZTÓW DOSTAWY CENTRALNEGO OGRZEWANIA DLA BUDYNKÓW W KTÓRYCH LOKALE WYPOSAŻONE SĄ W PODZIELNIKI KOSZTÓW C.O.                                                                    

    / dot. budynków Bobrowskiego 15,17, Al. Pokoju 27 A i B/

                                                                     § 6

  1. ODCZYTY, OKRES ROZLICZENIOWY, ZALICZKA NA POKRYCIE KOSZTÓW

           C.O.

  1. W budynkach , w których lokale posiadają indywidualne podzielniki kosztów centralnego ogrzewania odczytów i rozliczeń c.o. dokonuje firma specjalistyczna METRONA POLSKA Pomiary i Rozliczenia sp. z o.o. lub każdy jej następca prawny.

  2. Dla w/w budynków jako okres rozliczeniowy przyjmuje się okres od 01.01 do 31.12. każdego roku, a rozliczenie indywidualne następuje po zakończeniu okresu rozliczeniowego.

  3. W okresie rozliczeniowym użytkownicy uiszczają opłatę w formie zaliczki obliczonej na podstawie rozliczenia kosztów zużycia ,wynikającego ze średniego zużycia centralnego ogrzewania w danym lokalu, w poprzednim okresie rozliczeniowym.

  4. Indywidualna zaliczka dla każdego lokalu wyliczona po rozliczeniu kolejnego okresu

    rozliczeniowego jest powiększona o 10% w celu pokrycia ewentualnych podwyżek cen c.o. w trakcie trwania okresu grzewczego.

  5. Istnieje możliwość zmiany ustalonej zaliczki na uzasadniony wniosek użytkownika lokalu

    (zmiana ilości zamieszkujących osób, zmiana użytkownika lokalu itp.).

  1. Po zakończeniu każdego okresu rozliczeniowego firma specjalistyczna dokonuje odczytów podzielników c.o. w terminie do 31 grudnia oraz rozliczenia i ustalenia faktycznych kosztów ogrzewania w terminie do w ciągu 6 tygodni po otrzymaniu przez firmę rozliczającą wszystkich danych istotnych dla rozliczenia.

    Użytkownik lokalu zobowiązany jest do udostępnienia podzielników ciepła w celu dokonania odczytu, w tym również do kontrolnego odczytu na każde wezwanie Spółdzielni.

  2. Wynik rozliczenia zostanie doręczony użytkownikom lokali w terminie do 14 dni od otrzymania rozliczenia od firmy rozliczającej.

  3. Reklamacje dotyczące rozliczeń kosztów należy zgłaszać na piśmie do Spółdzielni w terminie do 30 dni od otrzymania rozliczenia.

  1. ROZLICZENIE KOSZTÓW C.O.

    § 7

  1. Firma specjalistyczna dokonuje rozliczeń w formie zbiorczych zestawień dla Spółdzielni oraz indywidualnych rachunków ze specyfikacją i podziałem kosztów dla każdego użytkownika lokalu oddzielnie.

  2. Porównanie faktycznych kosztów ogrzewania w okresie rozliczeniowym i wniesionych opłat zaliczkowych określi różnicę do rozliczenia tj. zwrot nadpłaty dla użytkownika lub obowiązek dopłaty na rzecz Spółdzielni przez użytkownika.

  3. Zwrot nadpłaty dla użytkownika może nastąpić w formie bezgotówkowej poprzez zaliczenie jej na poczet bieżących opłat za użytkowanie lokalu lub przelewem na rachunek bankowy w terminie 30 dni od daty złożenia stosownej dyspozycji przez użytkownika . Zwrot z tytułu nadpłaty nie przysługuje w przypadku gdy użytkownik jest zadłużony wobec Spółdzielni z jakiegokolwiek tytułu. W takim przypadku Spółdzielnia może zaliczyć kwotę nadpłaty na poczet uregulowania występujących zaległości.

  4. W przypadku gdy użytkownik jest zadłużony wobec Spółdzielni z jakiegokolwiek tytułu zwrot nadpłaty podlega zaliczeniu na poczet uregulowania występujących zaległości.

  5. Stwierdzenie niedopłaty spowoduje wezwanie użytkownika do wpłacenia przedmiotowej kwoty w terminie 30 dni od daty doręczenia rozliczenia.

  6. Spółdzielnia ma prawo naliczyć ustawowe odsetki za zwłokę w przypadku nieterminowej wpłaty o której mowa ust. 5.

  7. Odpowiedzialność za prawidłowe i terminowe rozliczenie kosztów zużycia centralnego ogrzewania ponosi firma specjalistyczna , na której spoczywa obowiązek wyjaśniania wszelkich wątpliwości powstałych w wyniku rozliczeń .

  8. Spółdzielnia sprawuje, nadzór i kontrolę nad prawidłowością rozliczeń dokonywanych przez firmę rozliczającą i z tego tytułu uprawniona jest do żądania wyjaśnienia wątpliwości zgłoszonych przez użytkowników lokali.

    § 8

  1. Podstawę do rozliczenia kosztów centralnego ogrzewania przez firmę rozliczeniową stanowią :

               a) całkowite koszty ogrzewania, o którym mowa w § 2 ust. 2 niniejszego regulaminu.

    b) korekta rozliczeń indywidualnych dokonanych po zakończeniu okresu rozliczeniowego

    odpowiednio zwiększająca/ zmniejszająca koszty następnego okresu rozliczeniowego

    c) protokół z odczytu podpisany przez użytkownika lokalu i przedłożony przez służby

         techniczne firmy  specjalistycznej.

  2. Koszt obsługi i dokonywania odczytów w budynkach , w których ciepło mierzone jest za

               pomocą podzielników oraz koszt związany z zakupem i zamontowaniem kapilar na nowy

         okres rozliczeniowy obciąża użytkowników lokali. Stanowi on odrębną pozycję rozliczenia

         i odnoszony jest w koszty eksploatacji.

  3. Koszt odczytanej jednostki z podzielników c.o. ustala się dzieląc sumę kosztów zmiennych ,

    o których mowa w § 2 ust.2.2 oraz kosztów, o których mowa w § 8 ust. 1b niniejszego Regulaminu dla węzła ciepłowniczego w danym budynku przez ilość odczytanych lub oszacowanych jednostek.

  4. Koszty stałe, o których mowa w § 2 ust. 2.1 niniejszego Regulaminu   ( moc zamówiona,

         opłata za   usługi przesyłowe) rozliczane są w stosunku do powierzchni ogrzewanej lokalu.

  5. Koszt zużycia ciepła dla danego lokalu ustala się jako iloczyn zużycia jednostek odczytanych

    z podzielnika i aktualnej ceny jednostki z uwzględnieniem współczynników wyrównawczych zużycia ciepła z uwagi na niekorzystne położenie lokalu w bryle budynku ( tabele współczynników stanowią załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu).

  1. W przypadku braku możliwości dokonania odczytu wskazań podzielnika c.o. w danym lokalu, rozliczenie dokonywane jest w oparciu o średnie   zużycie jednostek/m² ustalone na podstawie ostatniego odczytu z uwzględnieniem współczynnika wyrównawczego.

  2. W przypadku pojedynczych pomieszczeń w danym lokalu, w których nie zostały założone lub odczytane podzielniki kosztów (np. w wyniku likwidacji grzejnika w trakcie okresu grzewczego bez wykonania międzyodczytu, braku dostępu, braku zaworów termostatycznych, samoistnego uszkodzenia podzielnika) w celu określenia ilości zużytego ciepła przyjmuje się procedurę oszacowania ilości jednostek potrzebnych dla ogrzania danego pomieszczenia na podstawie mocy cieplnej grzejnika stosowaną przez firmę rozliczeniową.

  3. W przypadku, gdy nie dokonano odczytu w danym sezonie rozliczeniowym, natomiast odczyt nastąpił w sezonie bezpośrednio po nim następującym , jeśli jest to możliwe rozliczenia dokonuje się w oparciu o odczyt dwuletni, z uwzględnieniem wielkości oszacowanych jednostek z poprzedniego sezonu rozliczeniowego z zastosowaniem współczynnika wyrównawczego.

  4. W sytuacji , gdy nie ma możliwości stwierdzenia zużycia jednostek rozliczeniowych , rozliczenie c.o. dokonuje się w oparciu o średnie zużycie jednostek rozliczeniowych /m² w danym lokalu, na podstawie odczytu z ostatniego okresu rozliczeniowego , bez korekty wstecz.

  5. W przypadku zmiany użytkownika lokalu ( darowizna, sprzedaż lokalu itp.) rozliczenie kosztów poniesionych przez byłego i aktualnego użytkownika nastąpi po zakończeniu okresu rozliczeniowego, proporcjonalnie do okresu , w którym użytkownikom przysługiwało prawo do lokalu, chyba że strony w akcie notarialnym zbycia lokalu postanowią inaczej .

  6. Terminy , w których dokonywane będą odczyty zostaną wywieszone na drzwiach wejściowych do klatek schodowych budynków na 5 dni przed terminem odczytów, a użytkownicy posiadający adres do korespondencji zostaną zawiadomieni o terminach odczytów w formie pisemnej ( listem zwykłym ) na 21 dni przed terminem odczytów.

  7. W przypadku niemożności dokonania odczytu podzielnika w danym lokalu firma dokonująca rozliczenia , po uprzednim uzgodnieniu ze Spółdzielnią wyznacza drugi termin odczytu .

  8. W szczególnych przypadkach , gdy niemożliwa jest obecność użytkownika w lokalu w ogłoszonych terminach , odczyt podzielników może być dokonany w innym uzgodnionym terminie, na koszt użytkownika lokalu.

§ 9

SKUTKI NIELEGALNEGO POBORU CIEPŁA DLA WSZYSTKICH UŻYTKOWNIKÓW

W ZASOBACH SM „GRZEGÓRZKI”

1. Niedopuszczalna jest jakakolwiek ingerencja użytkownika w instalację centralnego ogrzewania ,

   w  szczególności :

   - instalacja dodatkowych grzejników lub powiększenie istniejących , wymiana grzejników

     dotychczasowych bez pisemnej zgody Spółdzielni

   - zmiany nastawy wstępnej zaworu

   - wyjęcia kryzy lub jej powiększenie

   - spuszczania wody z instalacji centralnego ogrzewania

   - całkowite zamknięcia ogrzewania , szczególnie podczas temperatur poniżej -10 stopni C

   - zmiana sposobu ogrzewania lokalu

2. Szczególnym rodzajem nielegalnego poboru ciepła jest pobór w przypadku uszkodzenia urządzeń

     pomiarowych lub podzielników kosztów , ich plomb oraz każdego innego działania odbiorcy

     ciepła zmierzającego do zafałszowania lub uniemożliwienia indywidualnego rozliczenia kosztów

     centralnego ogrzewania.

     Dotyczy to również uniemożliwienia odczytu urządzeń pomiarowych lub podzielników kosztów.

3. Skutki nieprawidłowej eksploatacji lokalu mieszkalnego lub usługowego będą obciążać

     bezpośrednio użytkownika lokalu.

4. Użytkownik lokalu zobowiązany jest do udostępnienia urządzeń liczników co, podzielników

   kosztów c.o. w celu dokonania odczytu.

5. Odbiorcy ciepła, którym zostanie udowodniony nielegalny pobór ciepła zobowiązani są do :

   - zwrotu kosztów przywrócenia instalacji do stanu pierwotnego

   - wyrównania strat poniesionych przez Spółdzielnię.

                                                                       § 10

                                               POSTANOWIENIA KOŃCOWE

  1. Niedopuszczalne jest , aby użytkownik samowolnie dokonywał spuszczenia wody przepływającej przez instalację grzewczą / z pionów grzewczych/.

  2. Spuszczenia wody z pionów grzewczych na wniosek lokatora / poza sezonem grzewczym/ dokonuje Spółdzielnia. Koszt spuszczenia wody każdorazowo obciąża użytkownika lokalu i wyliczany jest na podstawie aktualnie obowiązującego cennika pogotowia technicznego firmy MPEC w Krakowie.

  3. Likwidacji lub przenoszenia grzejników, można dokonywać tylko za pisemną zgodą Spółdzielni i na koszt użytkownika.

  4. Wszystkie koszty związane z wymianą i ponownym opomiarowaniem grzejników ponosi użytkownik lokalu.

    § 11

Niniejszy Regulamin uchwalony przez Radę Nadzorczą w dniu 27.02. 2017 r. (Uchwała

nr 18/R/2017) i ma zastosowanie do dokonywania rozliczeń centralnego ogrzewania od sezonu grzewczego 2017/2018.

   Sekretarz                                                            Przewodniczący

Rady Nadzorczej                                                       Rady Nadzorczej

Marek Zyguła                                                            Tadeusz Ślusarz

Zał. nr 1 do Regulaminu określającego zasady rozliczania kosztów centralnego ogrzewania

                   w zasobach Spółdzielni Mieszkaniowej „ Grzegórzki” w Krakowie

Tabela współczynników korygujących do usytuowania lokali.

  1. Poddasze narożne w budynkach nie ocieplonych                                        - 0,50

  2. Poddasze i ostatnia kondygnacja narożna + poddasze środkowe               - 0,70

    w budynkach nieocieplonych

  3. Poddasze i ostatnia kondygnacja środkowa w pozostałych budynkach    - 0,80

  4. Partery narożne                                                                                            - 0,80

  5. Partery środkowe                                                                                         - 0,90

  6. Narożne pozostałe                                                                                        - 0,90

  7. Środkowe pozostałe                                                                                     - 1,00

 

Regulamin porządku domowego

Regulamin porządku domowegoREGULAMIN PORZĄDKU DOMOWEGO

W SPÓŁDZIELNI MIESZKANIOWEJ „GRZEGÓRZKI”

Na podstawie §81 ust. 1 pkt.13 statutu Spółdzielni Mieszkaniowej „Grzegórzki”, Rada Nadzorcza uchwalanastępującą treść Regulaminu porządku domowego w Spółdzielni Mieszkaniowej „Grzegórzki”

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

  1. Do przestrzegania postanowień niniejszego regulaminu zobowiązani są wszyscy użytkownicy lokali znajdujących się w zasobach Spółdzielni Mieszkaniowej „Grzegórzki”, która sprawuje zarząd nad wszystkimi lokalami bez względu na ich status prawny.
  2. Postanowienia niniejszego Regulaminu mają na celu ochronę mienia spółdzielczego, utrzymania bezpieczeństwa, higieny i estetyki budynków i ich otoczenia oraz określenie warunków zgodnego współżycia mieszkańców w budynkach wielorodzinnych
  3. Pod pojęciem użytkownika lokalu należy rozumieć członków Spółdzielni, osoby niebędące członkami Spółdzielni, którym przysługuje spółdzielcze prawo lub odrębna własność lokalu, najemców lokali, a także osoby zajmujące lokale bez tytułu prawnego.
  4. Użytkownicy lokali są odpowiedzialni w zakresie postanowień nin. Regulaminu za siebie oraz wszystkie osoby prawa jego reprezentujące       /członków rodziny, domowników, podnajemców, osób zaproszonych, itp./
  5. Użytkownicy lokalu są obowiązani dbać o należytą konserwację zajmowanego lokalu i innych przynależnych do niego pomieszczeń oraz dokonywać napraw wewnątrz lokalu w zakresie ustalonym, w Regulaminie określającym obowiązki Spółdzielni i użytkowników w zakresie napraw lokali.
  6. W razie nie dokonania przez użytkownika czynności, o których mowa w ust.5, Spółdzielnia po bezskutecznym wezwaniu do niezwłocznego usunięcia zaniedbań ma prawo przeprowadzić te naprawy, a kosztami obciążyć członka lub najemcę.
  7. Na okres zimy użytkownicy lokali powinni zabezpieczyć zajmowane lokale przed utratą ciepła.
  8. O poważniejszych uszkodzeniach urządzeń i instalacji w zajmowanych lokalach należy niezwłocznie powiadomić Spółdzielnię lub pogotowie awaryjne obsługujące zasoby Spółdzielni.
  9. W przypadku stwierdzenia ulatniania się gazu należy natychmiast zamknąć zawór przy gazomierzu i niezwłocznie powiadomić Spółdzielnię i pogotowie gazowe.
  1. W przypadku rażącego lub uporczywego naruszania postanowień niniejszego Regulaminu, Spółdzielnia stosuje w szczególności:

- upomnienia i wezwania do przestrzegania postanowień Regulaminu,

       - kieruje sprawy na Policję, do Straży Miejskiej bądź innych właściwych organów,

- wypowiedzenia umowy najmu,

- może też skierować do Rady Nadzorczej wniosek o rozwiązanie stosunku

członkostwa przez wykluczenie,

- w razie spełnienia przesłanek z art. 16 ust. 1 ustawy o własności lokali, Rada Nadzorcza na podstawie art. 1710 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych może wnioskować do Zarządu o licytację lokalu w trybie art. 27 ust. 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.

§ 2

Spółdzielnia w ramach opłat wnoszonych przez użytkownikówlokali zobowiązana jest do:

  1. dokonywania remontów i konserwacji zasobów mieszkaniowych Spółdzielni w zakresie określonym w Regulaminie określającym obowiązki Spółdzielni i ich członków w zakresie napraw lokali
  2. egzekwowania od własnych i obcych wykonawców prawidłowego wykonywania robót oraz usunięcia ewentualnych usterek
  3. utrzymywania w należytym stanie techniczno-sanitarnym terenów i budynków oraz pomieszczeń i urządzeń wspólnego użytku takich jak : korytarze, klatki schodowe, korytarze piwniczne, strychy, suszarnie, wózkowanie, piaskownice, place zabaw, parkingi, tereny zielone, itp.
  4. zapewnienia właściwej obsługi administracyjnej, poprzez bieżące kontrolowanie nieruchomości oraz prowadzenie odpowiedniej dokumentacji eksploatacyjnej zasobów
  5. wyposażenia nieruchomości w pojemniki do gromadzenia śmieci oraz urządzenia do trzepania dywanów i in.
  6. zapewnienia w odpowiednich odstępach czasu wywozu nieczystości z zachowaniem wymagań sanitarno-porządkowych co najmniej 2 razy w tygodniu.
  7. wykonywania obowiązków wynikających z odrębnych przepisów sanitarnych lub nakazów państwowych organów sanitarnych
  8. zapewnienia odpowiedniego oświetlenia klatek schodowych i pomieszczeń służących do wspólnego użytku oraz lampy z numerem budynku
  9. dostarczenia i wywieszenia na tablicach ogłoszeń na klatkach schodowych nast.: informacji :-     spisu mieszkańców – tylko za zgodą użytkowników lokali

                         -     adresu administratora budynku

-          telefonów alarmowych

-          innych bieżących informacji i komunikatorów

10) zapewnienia prawidłowego utrzymania zasobów podczas zimy.

11) nadzorowania realizacji postanowień umowy przez firmę sprzątającą.

PRAWA I OBOWIĄZKI UŻYTKOWNIKÓW LOKALI

§ 3

  1. Wynajmowanie lub oddawanie w bezpłatne używanie przez użytkownika całego lub części lokalu nie wymaga zgody Spółdzielni chyba, że byłoby to związane ze zmianą sposobu korzystania z całego lokalu lub jego części.
  2. Zmiana sposobu użytkowania lokalu lub jego części wymaga uzyskania pozwolenia właściwego organu nadzoru budowlanego zgodnie z Prawem Budowlanym.
  3. Użytkownicy lokalisą obowiązani poza zajmowanymi lokalami dbać o należyty stan sanitarno higieniczny, a w szczególności :
  4. utrzymywać czystość na klatkach schodowych, w pomieszczeniach wspólnego użytku, w korytarzach piwnic, windach, zsypach, altanach śmietnikowych oraz na terenie wokół budynku,
  5. trzepać dywany, chodniki, odzież itp. w miejscach do tego celu wyznaczonych w godz. 8ºº – 20º z wyjątkiem niedziel i świąt,
  6. przestrzegać ciszy nocnej w godz. od 22ºº   – 6ºº co nie zwalnia mieszkańców od obowiązku zachowania spokoju poza tymi godzinami,
  7. informować Spółdzielnię o wszystkich stwierdzonych uszkodzeniach, awariach oraz o złym stanie sanitarno-higienicznym zasobów zarządzanych przez Spółdzielnię,
  8. natychmiast po przywiezieniu rzeczy (meble, ziemniaki, materiały budowlane) zabrać je z terenu ogólnodostępnego i jeżeli teren został zanieczyszczony oczyścić go,
  9. użytkować ogólnodostępne urządzenia techniczne i wyposażenie terenu zgodnie z ich przeznaczeniem i przy zachowaniu odpowiednich wymogów bezpieczeństwa,
  10. Użytkownik lokalu jest obowiązany do dokonywania napraw, wymiany i konserwacji urządzeń technicznych, instalacji, stolarki – zgodnie z Regulaminem określającym zakres remontów i konserwacji obciążających Spółdzielnię i użytkowników lokali z zastrzeżeniem, że:

1) prace remontowe można prowadzić od godziny 8.00 do 20.00,

2) w niedziele i święta obowiązuje całkowity zakaz wykonywania prac remontowych w

   lokalach.

  1. W przypadku stwierdzenia, że lokal jest zanieczyszczony, występują w nim insekty i stwarza zagrożenie sanitarno – epidemiologiczne użytkownik lokalu jest zobowiązany na własny koszt przeprowadzić dezynsekcje w terminie natychmiastowym.

§ 4

Niedozwolone jest działanie lub zaniechanie powodujące powstanie zniszczenia substancji budynków i zasobów mieszkaniowych oraz powodujące uciążliwości w zamieszkiwaniu dla innym mieszkańców, a w szczególności niedozwolone jest:

  1. manipulowanie i naprawy w tablicach rozdzielczych prądu elektrycznego oraz w instalacjach elektrycznych, instalacjach centralnego ogrzewania i innych znajdujących się poza obrębem zajmowanego lokalu,
  2. manipulowanie i naprawy przy instalacjach gazowych w lokalu i poza nim,
  3. składanie jakichkolwiek przedmiotów w pomieszczeniach wspólnego użytku i powierzchniach komunikacyjnych (korytarze, klatki schodowe, korytarze piwnic) oraz altanach śmietnikowych,
  4. dewastowanie elementów budynku i jego wyposażenia,                                                  
  5. 5)dokonywanie przeróbek w zajmowanych lokalach bez uzyskania uprzedniej zgody Spółdzielni oraz organu nadzoru budowlanego, jeżeli wymagają tego przepisy prawa budowlanego,
  6. 6)utrzymywanie w zajmowanych lokalach zwierząt hodowlanych,
  7. 7)niszczenie drzew, krzewów, zieleńców zarówno przez ludzi jak i zwierzęta,
  8. instalowanie dodatkowych punktów świetlnych w piwnicach niezgodnie z przepisami Prawa budowlanego i podłączanie ich do prądu administracyjnego,
  9. palenie tytoniu i używanie otwartego ognia w pomieszczeniach ogólno dostępnych, klatkach schodowych, piwnicach, dźwigach, pomieszczeniach zsypowych oraz pomieszczeniach wspólnych,
  10. picie alkoholu w pomieszczeniach ogólnodostępnych, klatkach schodowych, piwnicach, dźwigach, pomieszczeniach zsypowych oraz na terenach zewnętrznych,
  11. pod rygorem odpowiedzialności karnej i cywilnej przetrzymywanie we wszystkich pomieszczeniach budynku (bez względu na ich rodzaj i przeznaczenie) materiałów wybuchowych, łatwopalnych, żrących, cuchnących itp.,
  12. trzepania dywanów, chodników i odzieży oraz worków od odkurzaczy na balkonach, klatkach schodowych, komorach zsypowych i w oknach,
  13. używanie urządzeń technicznych, radiowo- telewizyjnych i innych wywołujących hałas w czasie ciszy nocnej w sposób zakłócający sąsiadom spokój,
  14. instalowanie zewnętrznych anten radiowych, telewizyjnych, CB – niezgodnie z przepisami,
  15. zakładanie reklam i naklejanie wszelkiego rodzaju ogłoszeń w zasobach Spółdzielni bez pisemnej zgody Spółdzielni,
  16. dokonywanie napraw samochodów i innych pojazdów silnikowych oraz dokonywanie prób silników,
  17. wyrzucanie odpadków i śmieci i niedopałków oraz innych rzeczy przez okna i balkony
  18. wyrzucanie odpadków i śmieci oraz innych rzeczy poza przeznaczone do tego celu urządzenia i pojemniki, a także przetrzymywanie ich poza obrębem swojego lokalu,
  19. wrzucanie do instalacji kanalizacyjnych przedmiotów powodujących ich zatykanie, w szczególności do kanalizacji: kości, szmaty, wata, pierze
  20. wrzucanie do zsypów śmieci o dużych wymiarach np. mebli, krzeseł, poduszek, wykładzin, opakowań szklanych, materiałów budowlanych itp.

ZASADY KORZYSTANIA Z POMIESZCZEŃ WSPÓLNYCH.

§ 5

  1. Pomieszczeniami wspólnego użytku są suszarnie, wózkowanie, korytarze, balkoniki na klatkach schodowych.
  2. Z pomieszczeń wspólnego użytku mają prawo korzystać członkowie Spółdzielni i ich rodziny na zasadach określonych w Regulaminie.
  3. Spółdzielnia nie odpowiada za rzeczy przechowywane w pomieszczeniach wspólnych oraz za odpowiednie zamknięcie i zabezpieczenie przed kradzieżą z tych pomieszczeń.
  4. Obowiązkiem użytkowników lokali jest dbanie o porządek i czystość klatek schodowych, piwnic i korytarzy. Niedopuszczalne jest wykonywanie czynności mogących spowodować uszkodzenie posadzki, ścian okien i wyposażenia klatek schodowych, piwnic oraz pomieszczeń garaży z miejscami postojowymi.
  5. Zabrania się wystawiania w tych pomieszczeniach wszelkich przedmiotów, w tym w szczególności: worków ze śmieciami, butów, mebli, urządzeń AGD, itp., które Spółdzielnia ma prawo usunąć na koszt właściciela, po uprzednim bezskutecznym wezwaniu do usunięcia wywieszonym na klatce schodowej.
  6. Zabrania się blokowania wyłączników oświetleniowych na klatkach schodowych oraz: a) stałego blokowania drzwi klatek schodowych w pozycji otwartej,

b) dokonywania samowolnej regulacji samozamykaczy, niszczenia drzwi, okien, lamp oświetleniowych, zamków, klamek i instalacji domofonowej,

c) przekazywania osobom trzecim swojego kodu do otwierania bramy,

d) naklejania ogłoszeń na klatkach schodowych, drzwiach wejściowych , w windach i gablotach Spółdzielni.

7. W przypadku bycia świadkiem dewastacji fakt ten należy niezwłocznie zgłosić do

       Policji lub Straży Miejskie i powiadomić administrację Spółdzielni.

8.   Wejścia do piwnic oraz pomieszczenia piwnic przynależne do mieszkań powinny być

       zamykane aby uniemożliwić dostanie się i przebywanie w nich osób nieuprawnionych.

§ 6

  1. Suszarnie przeznaczone są wyłącznie do suszenia prania.
  2. Niedopuszczalne jest składowanie w pomieszczeniach suszarni jakichkolwiek przedmiotów. W przypadku naruszenia tego postanowienia Spółdzielnia ma prawo ich usunięcia na koszt właściciela, po uprzednim bezskutecznym imiennym wezwaniu do ich usunięcia lub wezwaniu wywieszonym na klatce schodowej i drzwiach do suszarni.
  3. Osoba korzystająca z suszarni powinna pozostawić ją opróżnioną i w odpowiednim stanie sanitarno-higienicznym przekazać następnej osobie.
  4. W razie stwierdzenia przez kolejną osobę korzystającą z suszarni jakichkolwiek uszkodzeń , dewastacji lub bałaganu, należy niezwłocznie powiadomić Administrację Spółdzielni.
  5. Do każdej suszarni jest przeznaczony jeden komplet kluczy, który w miarę potrzeb przekazująsobie mieszkańcy danej klatki.
  6. Niedozwolone jest dorabianie dodatkowego kompletu kluczy i korzystanie z suszarni bez uzgodnienia z mieszkańcami danej klatki.

§ 7

  1. Wózkownie przeznaczone są wyłącznie do przechowywania sprawnych wózków dziecięcych, rowerów, sanek, nart, hulajnóg i.t.p. W przypadku składowania w wózkowni innych przedmiotów Spółdzielnia ma prawo do ich usunięcia na koszt właściciela po uprzednim bezskutecznym wezwaniu do usunięcia wywieszonym na klatce schodowej i drzwiach do wózkowni.
  2. Przechowywanie pojazdów z napędem spalinowym oraz dokonywanie napraw tych pojazdów w pomieszczeniach wózkowni jest zabronione.
  3. Osoby korzystające z wózkowni powinny utrzymywać ją w odpowiednim stanie sanitarno-higienicznym oraz dbać o należyte zamykanie w celu ochrony mienia własnego i współużytkowników wózkowni.
  4. W razie stwierdzenia, że osoba korzystająca z wózkowni powoduje jej uszkodzenie, dewastuje pomieszczenie lub pozostawia bałagan należy niezwłocznie powiadomić Administrację Spółdzielni.

     ZASADY KORZYSTANIA Z DŹWIGÓW OSOBOWYCH.

§ 8

  1. Dźwigi osobowe są przeznaczone do transportu osób.
  2. Mieszkańcy korzystający z dźwigów osobowych są zobowiązani stosować się do następujących wskazówek eksploatacyjnych:
  1. drzwi dźwigów zamykają się automatycznie, wobec tego nie należy ich dopychać, naciskać ani blokować,
  2. podczas jazdy w kabinie należy stać spokojnie, nie opierać się o drzwi, nie skakać, ani bujać kabiną, nie dewastować i nie zaśmiecać kabiny,
  3. nie przeciążać dźwigu ponad ciężar określony na tablicy znamionowej dźwigu,
  4. dzieci do lat 7 powinny korzystać z dźwigu tylko pod opieką dorosłych,
  5. dopiero po automatycznym zamknięciu się drzwi uruchomić dźwig,
  6. zabrania się przewożenia w kabinie dźwigu przedmiotów, które w skutek wagi, kształtu oraz właściwości mogą niszczyć poszycie kabiny,
  7. w kabinie należy utrzymywać czystość, nie palić papierosów,
  8. w razie zanieczyszczenia kabiny należy oczyścić ją we własnym zakresie,

ŚMIECI I INNE ODPADKI

§ 9

  1. Śmieci i odpadki należy wynosić do zbiorników (kontenerów) przeznaczonych do tego celu znajdujących się w altanach śmietnikowych oraz stosować ich segregację:
    1. pozostałe odpady komunalne należy wyrzucać do pojemników niebieskich,
    2. gruz i odpady poremontowe mieszkańcy usuwają we własnym zakresie.
    3. W przypadku rozsypania wynoszonych śmieci lub rozlania na klatkach schodowych płynów , użytkownik zobowiązany jest oczyścić zanieczyszczone miejsce.
    4. Zabrania się wyrzucać przez okno jakichkolwiek śmieci, niedopałków, papierosów itp.
    5. Zabrania się wykładania na parapety i balkony pożywienia dla ptaków
    6. Śmieci należy wynosić w szczelnie zamkniętych workach na śmieci i nie składować na klatkach schodowych poza zajmowanym lokalem.
    7. Mieszkańcy korzystający z instalacji zsypowych są zobowiązani stosować się do następujących wskazówek eksploatacyjnych:
    8. do instalacji zsypowej można wrzucać jedynie odpadki, które z uwagi na swoje wymiary (długość , szerokość , objętość) nie spowodują zatkania się instalacji,
    9. do instalacji zsypowej nie wolno wrzucać toksycznych i żrących substancji pylących i kleistych oraz zapalonych lub tlących się przedmiotów.

UTRZYMYWANIE ZWIERZĄT

§ 10

  1. Użytkownicy lokali mogą w zajmowanych mieszkaniach trzymać psy i koty pod warunkiem , że zwierzęta te nie zagrażają zdrowiu ludzi , nie zakłócają spokoju – a ich posiadacze przestrzegają wymogów bezpieczeństwa, sanitarnych i porządkowych poprzez:
    1. wyprowadzanie zwierząt jedynie na smyczy,
    2. nie wyprowadzania na tereny zielone i place zabaw,
    3. sprawowanie bezpośredniej kontroli nad zachowaniem się zwierzęcia,
    4. utrzymywanie zwierzęcia w odpowiednim stanie higienicznym,
    5. usuwanie zanieczyszczeń spowodowanych przez zwierzę w budynku oraz na terenach

     utwardzonych, zielonych – z piaskownic i terenów zabaw dzieci.

  1. Za szkody materialne i osobiste spowodowane przez zwierzęta oraz za dotrzymanie wymogów bezpieczeństwa , sanitarnych i higienicznych w zasobach Spółdzielni odpowiadają bezpośrednio właściciele zwierząt.
  2. Niedozwolone jest prowadzenie w lokalach hodowli zwierząt.

BALKONY I LOGGIE.

§ 11

  1. Balkony i loggie powinny być utrzymywane w czystości, a skrzynki na kwiaty i donice na parapetach okien powinny być umocowane w sposób gwarantujący bezpieczeństwo. Podlewanie kwiatów i wieszanie prania powinno się odbywać w taki sposób, aby woda nie przeciekała na niższe piętra ani nie niszczyła elewacji.
  2. Niedozwolone jest przechowywanie na balkonach i loggiach przedmiotów stwarzających zagrożenie pożarowe.
  3. Niedozwolone jest grillowanie na balkonach i loggiach oraz terenach zielonych.
  4. Niedopuszczalne jest wyrzucanie z balkonów i loggii jakichkolwiek rzeczy, niedopałków papierosów, wylewanie cieczy i trzepanie.

ELEWACJE I DACHY.

§ 12

  1. Zabronione jest wykonywanie przez mieszkańców nieruchomości wszelkich zmian w elewacji nieruchomości.
  2. Zabronione jest wchodzenie na dachy budynków.
  3. Montaż anten telewizyjnych i radiowych, reklam, klimatyzatorów, agregatów (dotyczy elewacji i dachów budynków) wymaga uzyskania pisemnej zgody Spółdzielni. W przypadku samowolnego zamontowania w/w urządzeń Spółdzielnia ma prawo żądać ich demontażu, a po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu zdemontować je na koszt właściciela.
  4. Montowanie reklam w zasobach Spółdzielni musi być poprzedzone podpisaniem umowy ze Spółdzielnią (zgodnie z Regulaminem określającym zasady ustalania i pobierania opłat za reklamy umieszczane na terenie Spółdzielni Mieszkaniowej „Grzegórzki” lub obiektach Spółdzielni”.

PARKOWANIE SAMOCHODÓW

§ 13

  1. Parkowanie samochodów powinno odpowiadać przepisom ustawy o ruchu drogowym.
  2. Zabrania się pozostawiania pojazdów – wraków na terenie osiedli.
  3. Zabrania się ustawiania przyczep campingowych na parkingach.
  4. Na parkingu pojazd należy ustawić przodem do okien budynków.
  5. Użytkownicy pojazdów obowiązani są do przestrzegania znaków drogowych

określających organizację ruchu wewnątrz osiedla.

  1. Przypadki nieprawidłowego parkowania należy zgłaszać na Policję lub Straż Miejską.
  2. Zabrania się zastawiania pojazdami dojazdów do komór zsypowych i altan śmietnikowych.
  3. Na terenach Spółdzielni przeznaczonych do parkowania parkować mogą tylko pojazdy zaopatrzone w identyfikatory parkingowe zgodnie z przyjętymi w Spółdzielni zasadami.

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 14

  1. W razie awarii wywołującej szkodę lub zagrażającej bezpośrednio powstaniem szkody osoba korzystająca z lokalu jest obowiązana niezwłocznie udostępnić lokal w celu usunięcia awarii. Jeżeli osoba ta jest nieobecna lub odmawia udostępnienia lokalu, Spółdzielnia na prawo wejść do lokalu w obecności funkcjonariusza Policji, a gdy wymaga to pomocy straży pożarnej – także przy jej udziale.
  1. Jeżeli otwarcie lokalu nastąpiło pod nieobecność pełnoletniej osoby z niego korzystającej, Spółdzielnia jest obowiązana zabezpieczyć lokal i znajdujące się w nim rzeczy, do czasu przybycia tej osoby, z czynności tych sporządza się protokół.
  1. Po wcześniejszym uzgodnieniu terminu osoba korzystająca z lokalu powinna także udostępnić spółdzielni lokal w celu:
  1. Jeżeli lokal lub budynek wymaga remontu obciążającego spółdzielnię, przebudowy lub przeprowadzenia modernizacji, Spółdzielnia może żądać od osób korzystających z tego lokalu lub budynku jego udostępnienia w celu wykonania koniecznych robót po wcześniejszym uzgodnieniu terminu.

                                            

                                                                       § 15

Niniejszy Regulamin został uchwalony przez Radę Nadzorczą Spółdzielni w dniu

24.10.2016 r. Uchwała nr 13/R/2016 i obowiązuje od dnia uchwalenia.

Równocześnie traci moc Regulamin porządku domowego uchwalony przez Radę Nadzorczą w dniu 25.05.2004 r. Uchwałą nr 9.

Sekretarz Rady Nadzorczej                                           Przewodniczący Rady Nadzorczej

Regulamin rozliczania kosztów zuzycia zimnej o centralnej ciepłej wody użytkowej

REGULAMIN

ROZLICZANIA KOSZTÓW ZUŻYCIA ZIMNEJ I

CENTRALNEJ CIEPŁEJ WODY UŻYTKOWEJ W ZASOBACH

SPÓŁDZIELNI MIESZKANIOWEJ „GRZEGÓRZKI” W KRAKOWIE

                                                          

  1. I.PODSTAWA PRAWNA.

§ 1

  1. 1.Ustawa z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.j. Dz.U. z 2006 r. nr 123, poz. 858 z późn. zmianami).
  2. 2.Ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz.1222).
  3. 3.Statut Spółdzielni.
  4. 4.Umowa z MPWiK.
  5. 5.Umowa z MPEC.
  6. 6.Umowa z firmą dokonującą zdalnych odczytów wodomierzy.

   II. POSTANOWIENIA OGÓLNE.

§ 2

1. Przedmiotem niniejszego Regulaminu jest określenie sposobu dokonywania rozliczeń

kosztu dostarczenia wody zimnej i wody do podgrzania do celów użytkowych we          wszystkich lokalach, do których jest realizowana jej dostawa za pośrednictwem Spółdzielni

Mieszkaniowej „Grzegórzki”.

2. Regulamin rozliczania kosztów zużycia wody ma zastosowanie do osób posiadających tytuł prawny do lokalu i osób zajmujących lokal bez tytułu prawnego zwanych w treści Regulaminu użytkownikami lokali.

Użytkownikami lokali w rozumieniu niniejszego Regulaminu są zatem:

a) członkowie, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali,

b) członkowie posiadający odrębną własność lokalu,

c) osoby fizyczne lub prawne nie będące członkami posiadające prawo odrębnej własności

lokalu,

d) osoby fizyczne lub prawne, które utraciły tytuł prawny do lokalu lecz nadal go zajmują,

e) osoby fizyczne i prawne zajmujące lokal na podstawie umowy najmu ze Spółdzielnią.

3. Znaczenie określeń przyjętych w Regulaminie:

a) wodomierz główny – przyrząd pomiarowy mierzący ilość pobranej wody zainstalowany na przyłączu wodociągowym do budynku,

b) wodomierz indywidualny – przyrząd pomiarowy mierzący ilość pobranej zimnej i ciepłej wody w lokalu użytkownika,

c) okres rozliczeniowy - od 1 stycznia do 31 maja oraz od 1 czerwca do 31 grudnia danego roku,

d) opłata zaliczkowa – jest to opłata ustalona na podstawie średniego zużycia wody w danym lokalu. Opłata ta jest korygowana po każdorazowym rozliczeniu kosztów zużycia wody na podstawie dokonanych odczytów wskazań wodomierza(y),

e) ryczałt – opłata ustalana dla lokali nieopomiarowanych,

f) ubytki wody – różnica pomiędzy wskazaniem wodomierzy głównych, a suma odczytów wskazań wodomierzy indywidualnych, z uwzględnieniem zużycia wody gospodarczej i ogrodowej,

g) woda gospodarcza – woda opomiarowana odrębnymi licznikami, używana do utrzymania czystości i do celów technicznych,

h) woda ogrodowa – woda opomiarowana odrębnymi licznikami, używana do prac zewnętrznych, głównie podlewania roślin ( bez kosztów odprowadzania ścieków).

III.OBOWIĄZKI I PRAWA UŻYTKOWNIKA.

                                                       § 3

  1. 1.Obowiązkiem użytkownika jest:

a) udostępnienie lokalu na każde wezwanie Spółdzielni oraz ułatwienie dostępu do wodomierza(y) w celu odczytu wskazań wodomierza(y) w wyznaczonym terminie upoważnionym pracownikom Spółdzielni lub innym upoważnionym przez Spółdzielnię osobom np. pracownikom firmy zewnętrznej sprawującej nadzór nad odczytami elektronicznymi,

               b) udostępnienie lokalu do wymiany wodomierzy lub ich legalizacji upoważnionym przez Spółdzielnię pracownikom Spółdzielni lub innych firm legitymujących się stosownym identyfikatorem lub upoważnieniem,

c) udostępnienie lokalu w celu dokonania remontu instalacji pionów wodnych

i kanalizacyjnych, usunięcia awarii, przeglądu technicznego oraz w innym koniecznym przypadku upoważnionym przez Spółdzielnię pracownikom Spółdzielni lub innych firm legitymujących się stosownym identyfikatorem lub upoważnieniem,

d) w przypadku gdy w lokalu znajdują się zwierzęta domowe, to na czas obecności pracowników technicznych użytkownik zobowiązany jest do zapewnienia bezpieczeństwa przebywającym w mieszkaniu pracownikom i zamknięcia zwierząt w oddzielnym pomieszczeniu,

e) w celu sprawdzenia prawidłowego podłączenia urządzeń poboru wody ( np. pralka zmywarka, spłuczka i in.) użytkownik zobowiązany jest umożliwić pracownikom technicznym chwilowe uruchomienie zainstalowanych urządzeń, dla stwierdzenia poboru wody i pomiaru zużycia przez wodomierz,

f) niezwłoczne zgłoszenie do Działu Administracji Spółdzielni wszelkich uszkodzeń indywidualnych urządzeń pomiarowych.

2. Każdy użytkownik, w przypadku wątpliwości co do prawidłowego pomiaru zużycia wody, ma prawo i obowiązek niezwłocznie zgłosić ten fakt do Spółdzielni, celem dokonania kontroli i weryfikacji.

               3. Armatura w łazienkach, kuchniach i wc podlega konserwacji i naprawom przez użytkowników lokali.

4. Niedopuszczalna jest ingerencja użytkowników lokali w instalację wodną, a szczególności:

               a) instalacja dodatkowych punktów czerpania wody,

               b) nielegalny pobór wody poza układem pomiarowym,

               b) wymiana wodomierza na inny typ urządzenia niż zainstalowane w pozostałych lokalach,

c) uszkodzenie plomb założonych na wodomierzach,

               d) mechaniczna ingerencja w urządzenia pomiarowe,

               e) działania zmierzające do zafałszowania danych dot. wskazań wodomierza.

               5. Koszt zakupu urządzeń pomiarowych i ich części ponosi użytkownik lokalu.

 

IV. ODPOWIEDZIALNOŚĆ UŻYTKOWNIKA LOKALU.

 

                                                                  § 4

 

1.Użytkownik lokalu odpowiada za utrzymanie właściwego stanu technicznego wodomierzy

i instalacji wodociągowej w lokalu, do zaworów odcinających.

2.W przypadku uszkodzenia wodomierza lub plomby oraz innych nieprawidłowości

w instalacji wodociągowej, użytkownik lokalu zobowiązany jest niezwłocznie powiadomić

o tym fakcie Spółdzielnię i wykonać stosowne naprawy na własny koszt.

              

               3. W momencie stwierdzenia utrudnień w prawidłowym odczycie zużycia wody ciepłej

               i zimnej spowodowanych zamontowanymi urządzeniami w lokalu np. baterii z mieszalnikiem, użytkownik zobowiązany jest do niezwłocznego usunięcia przyczyny nieprawidłowości, na koszt własny.                  

4. Uszkodzenie instalacji głównej co, ciepłej i zimnej wody oraz kanalizacji przez użytkownika skutkuje obciążeniem go wszelkimi kosztami związanymi z naprawą.

              

V. OBOWIĄZKI SPÓŁDZIELNI.

 

                                              § 5

 

Do obowiązków Spółdzielni należy:

1) dokonywanie odczytów wskazań wodomierzy w wyznaczonym terminie, sporządzanie rozliczenia i ustalenie opłat zaliczkowych oraz przekazanie tych dokumentów użytkownikom lokali,

2) dokonywanie kontrolnych odczytów i kontrolowania stanu technicznego urządzeń pomiarowych tzn. sprawdzenie czy plomby są nienaruszone, czy wodomierze dokonują prawidłowego pomiaru zużycia wody, czy nie ma wykonanych tzw. „obejść” wodomierzy umożliwiających pobór wody bez jej pomiaru, czy nie ma uszkodzeń opraw wodomierzy

i innych nieprawidłowości. Spółdzielnia ma prawo do kontroli sprawności wodomierza poprzez chwilowe uruchomienie punktu poboru wody i stwierdzenie prawidłowości pomiaru pobranej wody przez wodomierze oraz przez oględziny zewnętrzne wodomierza,

3) zapewnienie drożności instalacji i urządzeń, zgodnie z założeniami projektu tej instalacji,

4) kontrola utrzymywania wymaganej temperatury wody ciepłej dostarczanej do lokali,

5) realizacja planu napraw i wymian oraz robót konserwacyjnych,

6) nadzór nad realizacją robót konserwacyjnych, napraw i wymian oraz nadzór nad

wykonawstwem usług związanych z realizacją zleceń wynikających z okresowych

   kontroli w lokalach,

7) realizacja zaleceń pokontrolnych wydawanych przez upoważnione organy kontroli

i nadzoru,

8) w razie uzasadnionej potrzeby – kontrola stanu technicznego instalacji,

9) wymiana i legalizacja wodomierzy.

VI. ZASADY MONTAŻU I LEGALIZACJI WODOMIERZY.

                                                             § 6

1. Za lokal opomiarowany uważa się lokal, w którym zamontowane zostały urządzenia pomiarowe na wszystkich ujęciach doprowadzających wodę do lokalu.

Urządzenia musza posiadać:

   a) ważną cechę legalizacyjną Głównego Urzędu Miar,

   b) oplombowanie wykonane przez służby techniczne Spółdzielni lub upoważnionego przez

     nią wykonawcę.

   Na okoliczność wymiany / legalizacji wodomierza(y) zostaje sporządzony przez SM „Grzegórzki” lub upoważniony przez nią podmiot protokół montażu.

                                                              

                                                              § 7

1. Wymiana i legalizacja wodomierzy winna być zgodna z obowiązującą ustawą „Prawo

   o miarach ” oraz przepisami Głównego Urzędu Miar.

2. Okres ważności legalizacji wodomierzy wynosi 5 lat i liczy się od pierwszego stycznia następnego roku po wykonanej legalizacji.

3. Spółdzielnia zawiadamia o terminie wymiany/legalizacji wodomierzy poprzez wywieszenie informacji na tablicy ogłoszeń w klatkach schodowych, a poszczególnych użytkowników lokali - zgodnie z zadeklarowanym sposobem dostarczania korespondencji, nie później niż 14 dni przed wyznaczonym terminem przeprowadzenia wymiany/legalizacji.

4. Koszt wymiany/legalizacji wodomierza/y przeprowadzonej przez SM „Grzegórzki” obciąża użytkownika lokalu.

Użytkownik ponosi koszty ewentualnych dodatkowych robót i zakupu części niezbędnych do prawidłowej instalacji wodomierza/y.

5. Jeżeli wymiana/legalizacja następuje w trakcie okresu rozliczeniowego, za okres przed montażem użytkownik obciążany jest ryczałtowym zużyciem wody jak podano w § 13 i § 14, proporcjonalnie do ilości dni okresu nieopomiarowanego .

Po zamontowaniu/legalizacji wodomierza rozliczanie zużycia wody na podstawie jego wskazań odbywa się od daty jego zaplombowania, wykazanej w protokole montażu

i wprowadzenia do ewidencji komputerowej.

6. Spółdzielnia dopuszcza możliwość odkupienia zużytych urządzeń pomiarowych przez firmę dokonująca legalizacji, co pomniejsza koszty wymiany ponoszone przez użytkownika.

7. Użytkownik lokalu może dokonać wymiany/legalizacji wodomierza we własnym zakresie pod warunkiem:

a) zgłoszenia tego faktu do Spółdzielni,

b) zainstalowania wodomierza o parametrach wodomierzy zainstalowanych w innych lokalach,

c) uzyskania pozytywnej pisemnej opinii służb technicznych Spółdzielni odnośnie typu wodomierza i sposobu instalacji,

d) założenia przez uprawnionych pracowników Spółdzielni lub upoważnionych przez Spółdzielnię firm, plomb i spisania protokołu odbioru montażu wodomierza.

                                                                  § 8

1. W przypadku podejrzenia nieprawidłowości wskazań wodomierza, zgłoszonych przez użytkownika lokalu, na wniosek użytkownika wodomierz musi zostać poddany ekspertyzie. Na czas ekspertyzy lokal zostaje wyposażony w wodomierz „zastępczy”.

2. Jeżeli ekspertyza przeprowadzona przez uprawnioną jednostkę wykaże, że wodomierz

działał poprawnie, koszt ekspertyzy, legalizacji i oplombowania wodomierza obciąża użytkownika lokalu.

3. Jeśli ekspertyza potwierdzi wadliwe wskazania urządzenia, koszty ekspertyzy pokrywane  

są z przychodów z eksploatacji danej nieruchomości, a użytkownik lokalu otrzymuje

korektę rozliczenia kosztów zużycia wody w terminie 30 dni od daty otrzymania     ekspertyzy.

VII. ODCZYT.

                                                              § 9

1.WODOMIERZE GŁÓWNE

Odczytów stanu wodomierzy głównych w budynkach, w celach rozliczeniowych, dokonują pracownicy Działu Administracji Spółdzielni na dzień 31.05 i 31.12 danego roku lub częściej np. w przypadku zmiany przez Dostawcę cen za wodę i odprowadzenie ścieków.

Jeżeli w budynku istnieje więcej niż jeden wodomierz główny, odczyty zapisuje się oddzielnie dla każdego wodomierza.

                                                      

                                                            § 10

2. WODOMIERZE INDYWIDUALNE

  

Odczyty wodomierzy indywidualnych wyposażonych w nakładki do zdalnego odczytu dokonywane są przez firmą zewnętrzną lub przez upoważnionych pracowników Spółdzielni na dzień 31.05 i 31.12 danego roku. Wskazania wodomierzy ewidencjonowane są oddzielnie dla każdego lokalu.

VIII . KOSZTY WODY ZIMNEJ I WODY ZIMNEJ DO PODGRZANIA

 

                                                         § 11

   1. Koszty zimnej wody i zimnej wody do podgrzania ewidencjonuje się na poszczególne budynki wyposażone w wodomierz(e) główny(e).

   2. Podstawą do ewidencji kosztów są faktury wystawiane przez dostawcę zimnej wody

     ( Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Krakowie ) na podstawie dokonanych odczytów stanu wodomierzy głównych, zgodnie z zawartą umową.

3. Opłata za 1m³ wody obejmuje koszt dostarczenia wody i odprowadzenia ścieków i jest zgodna z ceną podana przez Dostawcę. Ilość dostarczonej wody jest zgodna z ilością odprowadzonych ścieków.

   4. Opłata abonamentowa z faktur MPWiK oraz koszty odczytów wodomierzy zaliczane         są do kosztów GZM danej nieruchomości, na której posadowione są budynki.

 

IX. KOSZTY CENTRALNEJ CIEPŁEJ WODY UŻYTKOWEJ

                                                              § 12

1. Koszty centralnej ciepłej wody składają się z:

a) zafakturowanej należności z tytułu opłaty stałej wnoszonej przez Spółdzielnię co  miesiąc przez cały okres rozliczeniowy obejmującej:

   - comiesięczną opłatę za zamówioną moc cieplną ( MW),

- comiesięczną opłatę za usługi przesyłowe (MW),

b) zafakturowanej należności z tytułu opłaty zmiennej obejmującej:

- zakup ciepła wg licznika energii (GJ),

   - przesył ciepła wg licznika energii (GJ),

c) ewentualnych zastosowanych przez dostawcę upustów, bonifikat lub kar za              niedotrzymanie warunków umowy przez dostawcę lub odbiorcę,

d) kosztów dostawy zimnej wody przeznaczonej do podgrzania,

e) kwot wynikających z korekt rozliczeń indywidualnych dokonanych po zakończeniu okresu rozliczeniowego, odpowiednio zwiększających /zmniejszających koszty następnego okresu rozliczeniowego .  

2. Koszty podgrzania centralnej ciepłej wody użytkowej ewidencjonuje się na poszczególne

węzły cieplne w danych budynkach, w których do użytkowanych lokali dostarczana jest

centralna ciepła woda użytkowa.

3. Podstawą do ewidencji kosztów są faktury wystawiane przez dostawcę ciepła (Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej S.A. w Krakowie ) na podstawie zawartej umowy na dostawę ciepła oraz przez dostawcę wody ( Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji) na podstawie umowy na dostawę wody.

X. USTALENIE WYSOKOŚCI RYCZAŁTÓW NA POKRYCIE KOSZTÓW ZUŻYCIA WODY ZIMNEJ ORAZ CENTRALNEJ CIEPŁEJ WODY UŻYTKOWEJ I ODPROWADZENIA ŚCIEKÓW W LOKALACH BEZ WODOMIERZY LUB POSIADAJĄCYCH WODOMIERZE BEZ WAŻNEJ CECHY LEGALIZACYJNEJ.

                                                             

  1. BUDYNKI POSIADAJĄCE UJĘCIE WYŁĄCZNIE WODY ZIMNEJ

                                                            § 13

1.1. Dla lokali mieszkalnych i użytkowych oraz garaży, w których wodomierze nie zostaną poddane legalizacji lub użytkownik zrezygnuje z posiadania wodomierza(y) ryczałt będzie określany na podstawie średniego zużycia z ostatniego okresu rozliczeniowego, indywidualnie dla każdego użytkownika, ale w wysokości nie mniejszej niż :

– dla lokali mieszkalnych 15 m³/os/m-c

– dla lokali użytkowych 7 m³/lokal/m-c

– dla garaży 1 m³/garaż/m-c

przy uwzględnieniu aktualnej ceny 1m³ wody i odprowadzenia ścieków.

1.2 Dla garaży posiadających ujęcie wody, a nieposiadających wodomierzy ustala się ryczałt w wysokości 1 m³/m-c przy uwzględnieniu aktualnej ceny 1m³ wody i odprowadzenia ścieków.

   2. BUDYNKI POSIADAJĄCE UJĘCIE WODY ZIMNEJ ORAZ CENTRALNEJ    CIEPŁEJ WODY UŻYTKOWEJ

                                                     § 14

2.1. Dla lokali mieszkalnych i użytkowych, w których wodomierze do wody zimnej i ciepłej nie zostaną poddane legalizacji lub użytkownik zrezygnuje z posiadania wodomierza(y) ryczałt będzie określany na podstawie średniego zużycia z ostatniego okresu rozliczeniowego, indywidualnie dla każdego użytkownika, ale w wysokości nie mniejszej niż :

– dla lokali mieszkalnych 10 m³/os/m-c wody zimnej, 5 m³/os/m-c wody zimnej do podgrzania

– dla lokali użytkowych 5 m³/lokal/m-c wody zimnej, 2 m³/lokal/m-c wody zimnej do podgrzania

przy uwzględnieniu aktualnej ceny 1m³ wody i odprowadzenia ścieków oraz ceny podgrzania.

 

XI. ROZLICZENIE ZUŻYCIA WODY I ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW ORAZ ROZLICZENIE KOSZTÓW CENTRALNEJ CIEPŁEJ WODY UŻYTKOWEJ .

 

                                                             § 15

 

  1. W lokalach posiadających zamontowane wodomierze zużycie wody rozlicza się wg wskazań wodomierzy na podstawie dokonanego odczytu.
  2. W lokalach nieopomiarowanych przyjmuje się, że ilość zużytej wody równa jest ryczałtom ustalonym zgodnie z § 13 i § 14.

                                                                

                                                       § 16

  1. Użytkownikowi, za cały okres rozliczeniowy, przypisuje się zużycie wody wg średniego zużycia m³ wody z ostatniego okresu rozliczeniowego, w którym dokonano prawidłowego odczytu, przeliczonego na 1 osobę zamieszkałą w lokalu w przypadku:

- braku odczytu z przyczyn niezawinionych przez użytkownika,

- błędnego odczytu,

- awarii wodomierza z przyczyn niezawinionych przez użytkownika.

                                                          § 17

3. Użytkownika lokalu za cały okres rozliczeniowy obciąża się ryczałtem jak w § 13 i § 14 powiększonym o 25% w przypadkach określonych w § 3 pkt.4 niniejszego Regulaminu.

                                                                 § 18

1.Użytkownik lokalu wnosi opłaty w formie miesięcznych zaliczek na:

- pokrycie kosztów zużycia zimnej wody,

- pokrycie kosztów zużycia zimnej wody do podgrzania ( dot. lokali wyposażonych w instalację ccwu),

- pokrycie kosztów podgrzania wody – opłata zmienna ( dot. lokali wyposażonych w instalację ccwu),

- pokrycie kosztów opłaty stałej ( dot. lokali wyposażonych w instalację ccwu),

- pokrycie ubytków o których mowa w § 22 .

2. Wysokość opłaty zaliczkowej ustala się indywidualnie dla każdego lokalu, na podstawie średniego zużycia wody zimnej i ciepłej w ostatnim okresie rozliczeniowym.

3. Cena podgrzania wody wynikająca z ostatniego rozliczenia danego węzła cieplnego , przy ustalaniu zaliczek na okres następny zostaje powiększona o 10% na pokrycie ewentualnego wzrostu cen dostarczonego ciepła .

                                                            

                                                                 § 19

1. W przypadku znaczącej zmiany opłaty za dostawę ciepła , której nie można było

przewidzieć i uwzględnić w naliczeniach Spółdzielnia zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmiany wysokości zaliczek , o których mowa w ust.1 na podstawie decyzji Zarządu.

2.Wysokość zaliczki na pokrycie kosztów zużycia wody w uzasadnionych przypadkach, na wniosek użytkownika lokalu, może być w trakcie okresu rozliczeniowego zmieniona

(np. w związku ze zmianą ilości osób zamieszkałych w lokalu lub przewidywaną nieobecnością mieszkańca).

3. Miesięczną zaliczkę na pokrycie kosztów opłaty stałej ustala się w stosunku do ilości lokali podłączonych do danego węzła cieplnego, bez względu na ilość zamieszkałych osób i zużycia ciepłej wody, na podstawie sumy kosztów za moc zamówioną zafakturowanych przez Dostawcę.

4. Wysokość opłaty na pokrycie ubytków ustalana jest po każdorazowym rozliczeniu kosztów zużycia wody, dla wszystkich mieszkań i lokali użytkowych w danym budynku. Opłata ta podlega rozliczeniu.

5. Zaliczki o których mowa w § 18 pkt 1 należy wpłacać w terminie określonym w Statucie SM ”Grzegórzki”, wraz z bieżącą opłatą eksploatacyjną.

6. Od nieterminowych wpłat Spółdzielnia nalicza ustawowe odsetki za zwłokę w zapłacie.

                                                 § 20

1. Koszt wody zimnej oraz wody zimnej do podgrzania .

1.1. Na podstawie odczytu wodomierzy indywidualnych ustala się zużycie wody w danym

       lokalu.

1.2. Koszt wody zimnej stanowi iloraz zużycia wody i ceny jednostkowej 1m3 wody zgodnie z § 11 pkt 3.

1.3. Koszt wody zimnej do podgrzania stanowi iloraz:

- zużycia wody i ceny jednostkowej 1m3 wody zgodnie z § 11 pkt 3,

- zużycia wody i ustalonej ceny podgrzania o której mowa w § 20 pkt 2.1 i § 18 pkt 3.

2. Koszt podgrzania wody.

2.1. Suma zafakturowanych przez Dostawcę ciepła kosztów opłaty zmiennej za zakup

i przesył ciepła zużytego do podgrzania wody dla celów użytkowych ( koszty zmienne

GJ) podzielona przez ilość zużytych m3 wody, ustaloną na podstawie odczytu

wodomierzy ciepłej wody użytkowej z danego węzła, z uwzględnieniem naliczonych   ryczałtów dla lokali nieopomiarowanych (§ 14) stanowi koszt podgrzania 1m3

wody ustalany oddzielnie dla każdego węzła cieplnego (moc dostarczona) .

  1. 2.Indywidualny koszt podgrzania wody w danym lokalu stanowi:

a) dla lokali opomiarowanych : iloraz zużytych m3 wody x koszt podgrzania wyliczony jak podano w ust.2.1.  

b) dla lokali nieopomiarowanych : ryczałt naliczony zgodnie z § 14 x koszt podgrzania wyliczony jak podano w ust. 2.1

3. Koszty opłaty stałej

3.1. Sumę kosztów za moc zamówioną zafakturowanych przez dostawcę (MW) tj. koszty opłaty stałej rozlicza się w stosunku do ilości lokali podłączonych do danego węzła cieplnego, bez względu na ilość zamieszkałych osób i zużycia ciepłej wody.

                                                               § 21

1. Rozliczenie całkowitych kosztów zużycia wody polega na porównaniu kwoty wniesionych zaliczek z rzeczywistymi kosztami poniesionymi w danym okresie rozliczeniowym.

W kosztach uwzględnione zostają ubytki/nadwyżki wody zimnej powstałej na danym budynku posiadającym wodomierz/e główny/e.

                                                            § 22

1. Różnica pomiędzy wskazaniami wodomierzy głównych, a sumą wskazań wodomierzy indywidualnych (z uwzględnieniem naliczonych ryczałtów § 13, § 14) w poszczególnych budynkach, skorygowana o wskazania wodomierzy do wody ogrodowej oraz do celów gospodarczych stanowi ubytki.

2. Koszty wody gospodarczej oraz ogrodowej obciążają koszty GZM danej nieruchomości.

3. Wartość ubytków rozliczana jest proporcjonalnie do powierzchni użytkowej lokali

w danym budynku i stanowi odrębną pozycję w zawiadomieniu o rozliczeniu wody.

4. Ubytki ustalane są przy każdorazowym rozliczaniu wody.

5. W przypadku ubytków występujących w budynku/nieruchomości, gdzie wynik eksploatacji jest dodatni, po dokonaniu analizy Zarząd może podjąć decyzję o częściowym lub całkowitym pokryciu ubytków z eksploatacji ( do wysokości posiadanej nadwyżki przychodów nad kosztami ).  

XII. WYNIK ROZLICZENIA.

                                                             § 23

1. Nadpłata powstała w wyniku rozliczenia wody stawiana jest do dyspozycji użytkownika lokalu, z możliwością zaliczenia jej na poczet bieżących opłat eksploatacyjnych lub zwrotu na wskazane konto bankowe w terminie 30 dni od daty złożenia pisemnej dyspozycji.

Warunkiem zwrotu nadpłaty jest brak jakichkolwiek zaległości użytkownika lokalu wobec SM ”Grzegórzki” .

2. Niedopłata winna zostać uregulowana przez wpłatę na konto bankowe Spółdzielni

w terminie do 30-tu dni od daty otrzymania rozliczenia.

Po bezskutecznym upływie terminu Spółdzielnia może naliczać odsetki za zwłokę w zapłacie zgodnie z postanowieniami Statutu SM „Grzegórzki”.

3. Na indywidualny wniosek użytkownika dopłata może być rozłożona na raty, o ile użytkownik lokalu terminowo i systematycznie uiszcza należności wobec Spółdzielni. Decyzje w tej sprawie podejmuje Zarząd.

                                                                  

 

 

 

 

XIII. REKLAMACJE.

                                                               § 26

1. Reklamacje dotyczące rozliczenia można składać pisemnie w terminie do 30 dni od daty otrzymania rozliczenia. Po tym terminie reklamacje nie będą uwzględniane.

 

XIV. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

                                                               § 27

1.W przypadku zmiany użytkownika lokalu opomiarowanego wszelkie rozliczenia zużycia wody winny być rozliczone pomiędzy poprzednim a obecnym użytkownikiem.

2.W przypadkach nieujętych w niniejszym regulaminie oraz w wyjątkowych sytuacjach decyzję o sposobie rozliczania wody podejmuje Zarząd SM ”Grzegórzki”

Niniejszy Regulamin uchwalony przez Radę Nadzorczą w dniu   26.11.2018 r.

(Uchwała nr36/R/2018) i ma zastosowanie do rozliczeń kosztów wody zimnej i wody zimnej do podgrzania od 01.01.2019 r.

 
Copyright © 2024 S.M. Grzegórzki. All Right Reserve.
Partner of Joomla Perfect Templates