Regulamin porządku domowegoREGULAMIN PORZĄDKU DOMOWEGO
W SPÓŁDZIELNI MIESZKANIOWEJ „GRZEGÓRZKI”
Na podstawie §81 ust. 1 pkt.13 statutu Spółdzielni Mieszkaniowej „Grzegórzki”, Rada Nadzorcza uchwalanastępującą treść Regulaminu porządku domowego w Spółdzielni Mieszkaniowej „Grzegórzki”
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Do przestrzegania postanowień niniejszego regulaminu zobowiązani są wszyscy użytkownicy lokali znajdujących się w zasobach Spółdzielni Mieszkaniowej „Grzegórzki”, która sprawuje zarząd nad wszystkimi lokalami bez względu na ich status prawny.
- Postanowienia niniejszego Regulaminu mają na celu ochronę mienia spółdzielczego, utrzymania bezpieczeństwa, higieny i estetyki budynków i ich otoczenia oraz określenie warunków zgodnego współżycia mieszkańców w budynkach wielorodzinnych
- Pod pojęciem użytkownika lokalu należy rozumieć członków Spółdzielni, osoby niebędące członkami Spółdzielni, którym przysługuje spółdzielcze prawo lub odrębna własność lokalu, najemców lokali, a także osoby zajmujące lokale bez tytułu prawnego.
- Użytkownicy lokali są odpowiedzialni w zakresie postanowień nin. Regulaminu za siebie oraz wszystkie osoby prawa jego reprezentujące /członków rodziny, domowników, podnajemców, osób zaproszonych, itp./
- Użytkownicy lokalu są obowiązani dbać o należytą konserwację zajmowanego lokalu i innych przynależnych do niego pomieszczeń oraz dokonywać napraw wewnątrz lokalu w zakresie ustalonym, w Regulaminie określającym obowiązki Spółdzielni i użytkowników w zakresie napraw lokali.
- W razie nie dokonania przez użytkownika czynności, o których mowa w ust.5, Spółdzielnia po bezskutecznym wezwaniu do niezwłocznego usunięcia zaniedbań ma prawo przeprowadzić te naprawy, a kosztami obciążyć członka lub najemcę.
- Na okres zimy użytkownicy lokali powinni zabezpieczyć zajmowane lokale przed utratą ciepła.
- O poważniejszych uszkodzeniach urządzeń i instalacji w zajmowanych lokalach należy niezwłocznie powiadomić Spółdzielnię lub pogotowie awaryjne obsługujące zasoby Spółdzielni.
- W przypadku stwierdzenia ulatniania się gazu należy natychmiast zamknąć zawór przy gazomierzu i niezwłocznie powiadomić Spółdzielnię i pogotowie gazowe.
- W przypadku rażącego lub uporczywego naruszania postanowień niniejszego Regulaminu, Spółdzielnia stosuje w szczególności:
- upomnienia i wezwania do przestrzegania postanowień Regulaminu,
- kieruje sprawy na Policję, do Straży Miejskiej bądź innych właściwych organów,
- wypowiedzenia umowy najmu,
- może też skierować do Rady Nadzorczej wniosek o rozwiązanie stosunku
członkostwa przez wykluczenie,
- w razie spełnienia przesłanek z art. 16 ust. 1 ustawy o własności lokali, Rada Nadzorcza na podstawie art. 1710 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych może wnioskować do Zarządu o licytację lokalu w trybie art. 27 ust. 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.
§ 2
Spółdzielnia w ramach opłat wnoszonych przez użytkownikówlokali zobowiązana jest do:
- dokonywania remontów i konserwacji zasobów mieszkaniowych Spółdzielni w zakresie określonym w Regulaminie określającym obowiązki Spółdzielni i ich członków w zakresie napraw lokali
- egzekwowania od własnych i obcych wykonawców prawidłowego wykonywania robót oraz usunięcia ewentualnych usterek
- utrzymywania w należytym stanie techniczno-sanitarnym terenów i budynków oraz pomieszczeń i urządzeń wspólnego użytku takich jak : korytarze, klatki schodowe, korytarze piwniczne, strychy, suszarnie, wózkowanie, piaskownice, place zabaw, parkingi, tereny zielone, itp.
- zapewnienia właściwej obsługi administracyjnej, poprzez bieżące kontrolowanie nieruchomości oraz prowadzenie odpowiedniej dokumentacji eksploatacyjnej zasobów
- wyposażenia nieruchomości w pojemniki do gromadzenia śmieci oraz urządzenia do trzepania dywanów i in.
- zapewnienia w odpowiednich odstępach czasu wywozu nieczystości z zachowaniem wymagań sanitarno-porządkowych co najmniej 2 razy w tygodniu.
- wykonywania obowiązków wynikających z odrębnych przepisów sanitarnych lub nakazów państwowych organów sanitarnych
- zapewnienia odpowiedniego oświetlenia klatek schodowych i pomieszczeń służących do wspólnego użytku oraz lampy z numerem budynku
- dostarczenia i wywieszenia na tablicach ogłoszeń na klatkach schodowych nast.: informacji :- spisu mieszkańców – tylko za zgodą użytkowników lokali
- adresu administratora budynku
- telefonów alarmowych
- innych bieżących informacji i komunikatorów
10) zapewnienia prawidłowego utrzymania zasobów podczas zimy.
11) nadzorowania realizacji postanowień umowy przez firmę sprzątającą.
PRAWA I OBOWIĄZKI UŻYTKOWNIKÓW LOKALI
§ 3
- Wynajmowanie lub oddawanie w bezpłatne używanie przez użytkownika całego lub części lokalu nie wymaga zgody Spółdzielni chyba, że byłoby to związane ze zmianą sposobu korzystania z całego lokalu lub jego części.
- Zmiana sposobu użytkowania lokalu lub jego części wymaga uzyskania pozwolenia właściwego organu nadzoru budowlanego zgodnie z Prawem Budowlanym.
- Użytkownicy lokalisą obowiązani poza zajmowanymi lokalami dbać o należyty stan sanitarno higieniczny, a w szczególności :
- utrzymywać czystość na klatkach schodowych, w pomieszczeniach wspólnego użytku, w korytarzach piwnic, windach, zsypach, altanach śmietnikowych oraz na terenie wokół budynku,
- trzepać dywany, chodniki, odzież itp. w miejscach do tego celu wyznaczonych w godz. 8ºº – 20º z wyjątkiem niedziel i świąt,
- przestrzegać ciszy nocnej w godz. od 22ºº – 6ºº co nie zwalnia mieszkańców od obowiązku zachowania spokoju poza tymi godzinami,
- informować Spółdzielnię o wszystkich stwierdzonych uszkodzeniach, awariach oraz o złym stanie sanitarno-higienicznym zasobów zarządzanych przez Spółdzielnię,
- natychmiast po przywiezieniu rzeczy (meble, ziemniaki, materiały budowlane) zabrać je z terenu ogólnodostępnego i jeżeli teren został zanieczyszczony oczyścić go,
- użytkować ogólnodostępne urządzenia techniczne i wyposażenie terenu zgodnie z ich przeznaczeniem i przy zachowaniu odpowiednich wymogów bezpieczeństwa,
- Użytkownik lokalu jest obowiązany do dokonywania napraw, wymiany i konserwacji urządzeń technicznych, instalacji, stolarki – zgodnie z Regulaminem określającym zakres remontów i konserwacji obciążających Spółdzielnię i użytkowników lokali z zastrzeżeniem, że:
1) prace remontowe można prowadzić od godziny 8.00 do 20.00,
2) w niedziele i święta obowiązuje całkowity zakaz wykonywania prac remontowych w
lokalach.
- W przypadku stwierdzenia, że lokal jest zanieczyszczony, występują w nim insekty i stwarza zagrożenie sanitarno – epidemiologiczne użytkownik lokalu jest zobowiązany na własny koszt przeprowadzić dezynsekcje w terminie natychmiastowym.
§ 4
Niedozwolone jest działanie lub zaniechanie powodujące powstanie zniszczenia substancji budynków i zasobów mieszkaniowych oraz powodujące uciążliwości w zamieszkiwaniu dla innym mieszkańców, a w szczególności niedozwolone jest:
- manipulowanie i naprawy w tablicach rozdzielczych prądu elektrycznego oraz w instalacjach elektrycznych, instalacjach centralnego ogrzewania i innych znajdujących się poza obrębem zajmowanego lokalu,
- manipulowanie i naprawy przy instalacjach gazowych w lokalu i poza nim,
- składanie jakichkolwiek przedmiotów w pomieszczeniach wspólnego użytku i powierzchniach komunikacyjnych (korytarze, klatki schodowe, korytarze piwnic) oraz altanach śmietnikowych,
- dewastowanie elementów budynku i jego wyposażenia,
- 5)dokonywanie przeróbek w zajmowanych lokalach bez uzyskania uprzedniej zgody Spółdzielni oraz organu nadzoru budowlanego, jeżeli wymagają tego przepisy prawa budowlanego,
- 6)utrzymywanie w zajmowanych lokalach zwierząt hodowlanych,
- 7)niszczenie drzew, krzewów, zieleńców zarówno przez ludzi jak i zwierzęta,
- instalowanie dodatkowych punktów świetlnych w piwnicach niezgodnie z przepisami Prawa budowlanego i podłączanie ich do prądu administracyjnego,
- palenie tytoniu i używanie otwartego ognia w pomieszczeniach ogólno dostępnych, klatkach schodowych, piwnicach, dźwigach, pomieszczeniach zsypowych oraz pomieszczeniach wspólnych,
- picie alkoholu w pomieszczeniach ogólnodostępnych, klatkach schodowych, piwnicach, dźwigach, pomieszczeniach zsypowych oraz na terenach zewnętrznych,
- pod rygorem odpowiedzialności karnej i cywilnej przetrzymywanie we wszystkich pomieszczeniach budynku (bez względu na ich rodzaj i przeznaczenie) materiałów wybuchowych, łatwopalnych, żrących, cuchnących itp.,
- trzepania dywanów, chodników i odzieży oraz worków od odkurzaczy na balkonach, klatkach schodowych, komorach zsypowych i w oknach,
- używanie urządzeń technicznych, radiowo- telewizyjnych i innych wywołujących hałas w czasie ciszy nocnej w sposób zakłócający sąsiadom spokój,
- instalowanie zewnętrznych anten radiowych, telewizyjnych, CB – niezgodnie z przepisami,
- zakładanie reklam i naklejanie wszelkiego rodzaju ogłoszeń w zasobach Spółdzielni bez pisemnej zgody Spółdzielni,
- dokonywanie napraw samochodów i innych pojazdów silnikowych oraz dokonywanie prób silników,
- wyrzucanie odpadków i śmieci i niedopałków oraz innych rzeczy przez okna i balkony
- wyrzucanie odpadków i śmieci oraz innych rzeczy poza przeznaczone do tego celu urządzenia i pojemniki, a także przetrzymywanie ich poza obrębem swojego lokalu,
- wrzucanie do instalacji kanalizacyjnych przedmiotów powodujących ich zatykanie, w szczególności do kanalizacji: kości, szmaty, wata, pierze
- wrzucanie do zsypów śmieci o dużych wymiarach np. mebli, krzeseł, poduszek, wykładzin, opakowań szklanych, materiałów budowlanych itp.
ZASADY KORZYSTANIA Z POMIESZCZEŃ WSPÓLNYCH.
§ 5
- Pomieszczeniami wspólnego użytku są suszarnie, wózkowanie, korytarze, balkoniki na klatkach schodowych.
- Z pomieszczeń wspólnego użytku mają prawo korzystać członkowie Spółdzielni i ich rodziny na zasadach określonych w Regulaminie.
- Spółdzielnia nie odpowiada za rzeczy przechowywane w pomieszczeniach wspólnych oraz za odpowiednie zamknięcie i zabezpieczenie przed kradzieżą z tych pomieszczeń.
- Obowiązkiem użytkowników lokali jest dbanie o porządek i czystość klatek schodowych, piwnic i korytarzy. Niedopuszczalne jest wykonywanie czynności mogących spowodować uszkodzenie posadzki, ścian okien i wyposażenia klatek schodowych, piwnic oraz pomieszczeń garaży z miejscami postojowymi.
- Zabrania się wystawiania w tych pomieszczeniach wszelkich przedmiotów, w tym w szczególności: worków ze śmieciami, butów, mebli, urządzeń AGD, itp., które Spółdzielnia ma prawo usunąć na koszt właściciela, po uprzednim bezskutecznym wezwaniu do usunięcia wywieszonym na klatce schodowej.
- Zabrania się blokowania wyłączników oświetleniowych na klatkach schodowych oraz: a) stałego blokowania drzwi klatek schodowych w pozycji otwartej,
b) dokonywania samowolnej regulacji samozamykaczy, niszczenia drzwi, okien, lamp oświetleniowych, zamków, klamek i instalacji domofonowej,
c) przekazywania osobom trzecim swojego kodu do otwierania bramy,
d) naklejania ogłoszeń na klatkach schodowych, drzwiach wejściowych , w windach i gablotach Spółdzielni.
7. W przypadku bycia świadkiem dewastacji fakt ten należy niezwłocznie zgłosić do
Policji lub Straży Miejskie i powiadomić administrację Spółdzielni.
8. Wejścia do piwnic oraz pomieszczenia piwnic przynależne do mieszkań powinny być
zamykane aby uniemożliwić dostanie się i przebywanie w nich osób nieuprawnionych.
§ 6
- Suszarnie przeznaczone są wyłącznie do suszenia prania.
- Niedopuszczalne jest składowanie w pomieszczeniach suszarni jakichkolwiek przedmiotów. W przypadku naruszenia tego postanowienia Spółdzielnia ma prawo ich usunięcia na koszt właściciela, po uprzednim bezskutecznym imiennym wezwaniu do ich usunięcia lub wezwaniu wywieszonym na klatce schodowej i drzwiach do suszarni.
- Osoba korzystająca z suszarni powinna pozostawić ją opróżnioną i w odpowiednim stanie sanitarno-higienicznym przekazać następnej osobie.
- W razie stwierdzenia przez kolejną osobę korzystającą z suszarni jakichkolwiek uszkodzeń , dewastacji lub bałaganu, należy niezwłocznie powiadomić Administrację Spółdzielni.
- Do każdej suszarni jest przeznaczony jeden komplet kluczy, który w miarę potrzeb przekazująsobie mieszkańcy danej klatki.
- Niedozwolone jest dorabianie dodatkowego kompletu kluczy i korzystanie z suszarni bez uzgodnienia z mieszkańcami danej klatki.
§ 7
- Wózkownie przeznaczone są wyłącznie do przechowywania sprawnych wózków dziecięcych, rowerów, sanek, nart, hulajnóg i.t.p. W przypadku składowania w wózkowni innych przedmiotów Spółdzielnia ma prawo do ich usunięcia na koszt właściciela po uprzednim bezskutecznym wezwaniu do usunięcia wywieszonym na klatce schodowej i drzwiach do wózkowni.
- Przechowywanie pojazdów z napędem spalinowym oraz dokonywanie napraw tych pojazdów w pomieszczeniach wózkowni jest zabronione.
- Osoby korzystające z wózkowni powinny utrzymywać ją w odpowiednim stanie sanitarno-higienicznym oraz dbać o należyte zamykanie w celu ochrony mienia własnego i współużytkowników wózkowni.
- W razie stwierdzenia, że osoba korzystająca z wózkowni powoduje jej uszkodzenie, dewastuje pomieszczenie lub pozostawia bałagan należy niezwłocznie powiadomić Administrację Spółdzielni.
ZASADY KORZYSTANIA Z DŹWIGÓW OSOBOWYCH.
§ 8
- Dźwigi osobowe są przeznaczone do transportu osób.
- Mieszkańcy korzystający z dźwigów osobowych są zobowiązani stosować się do następujących wskazówek eksploatacyjnych:
- drzwi dźwigów zamykają się automatycznie, wobec tego nie należy ich dopychać, naciskać ani blokować,
- podczas jazdy w kabinie należy stać spokojnie, nie opierać się o drzwi, nie skakać, ani bujać kabiną, nie dewastować i nie zaśmiecać kabiny,
- nie przeciążać dźwigu ponad ciężar określony na tablicy znamionowej dźwigu,
- dzieci do lat 7 powinny korzystać z dźwigu tylko pod opieką dorosłych,
- dopiero po automatycznym zamknięciu się drzwi uruchomić dźwig,
- zabrania się przewożenia w kabinie dźwigu przedmiotów, które w skutek wagi, kształtu oraz właściwości mogą niszczyć poszycie kabiny,
- w kabinie należy utrzymywać czystość, nie palić papierosów,
- w razie zanieczyszczenia kabiny należy oczyścić ją we własnym zakresie,
ŚMIECI I INNE ODPADKI
§ 9
- Śmieci i odpadki należy wynosić do zbiorników (kontenerów) przeznaczonych do tego celu znajdujących się w altanach śmietnikowych oraz stosować ich segregację:
- pozostałe odpady komunalne należy wyrzucać do pojemników niebieskich,
- gruz i odpady poremontowe mieszkańcy usuwają we własnym zakresie.
- W przypadku rozsypania wynoszonych śmieci lub rozlania na klatkach schodowych płynów , użytkownik zobowiązany jest oczyścić zanieczyszczone miejsce.
- Zabrania się wyrzucać przez okno jakichkolwiek śmieci, niedopałków, papierosów itp.
- Zabrania się wykładania na parapety i balkony pożywienia dla ptaków
- Śmieci należy wynosić w szczelnie zamkniętych workach na śmieci i nie składować na klatkach schodowych poza zajmowanym lokalem.
- Mieszkańcy korzystający z instalacji zsypowych są zobowiązani stosować się do następujących wskazówek eksploatacyjnych:
- do instalacji zsypowej można wrzucać jedynie odpadki, które z uwagi na swoje wymiary (długość , szerokość , objętość) nie spowodują zatkania się instalacji,
- do instalacji zsypowej nie wolno wrzucać toksycznych i żrących substancji pylących i kleistych oraz zapalonych lub tlących się przedmiotów.
UTRZYMYWANIE ZWIERZĄT
§ 10
- Użytkownicy lokali mogą w zajmowanych mieszkaniach trzymać psy i koty pod warunkiem , że zwierzęta te nie zagrażają zdrowiu ludzi , nie zakłócają spokoju – a ich posiadacze przestrzegają wymogów bezpieczeństwa, sanitarnych i porządkowych poprzez:
- wyprowadzanie zwierząt jedynie na smyczy,
- nie wyprowadzania na tereny zielone i place zabaw,
- sprawowanie bezpośredniej kontroli nad zachowaniem się zwierzęcia,
- utrzymywanie zwierzęcia w odpowiednim stanie higienicznym,
- usuwanie zanieczyszczeń spowodowanych przez zwierzę w budynku oraz na terenach
utwardzonych, zielonych – z piaskownic i terenów zabaw dzieci.
- Za szkody materialne i osobiste spowodowane przez zwierzęta oraz za dotrzymanie wymogów bezpieczeństwa , sanitarnych i higienicznych w zasobach Spółdzielni odpowiadają bezpośrednio właściciele zwierząt.
- Niedozwolone jest prowadzenie w lokalach hodowli zwierząt.
BALKONY I LOGGIE.
§ 11
- Balkony i loggie powinny być utrzymywane w czystości, a skrzynki na kwiaty i donice na parapetach okien powinny być umocowane w sposób gwarantujący bezpieczeństwo. Podlewanie kwiatów i wieszanie prania powinno się odbywać w taki sposób, aby woda nie przeciekała na niższe piętra ani nie niszczyła elewacji.
- Niedozwolone jest przechowywanie na balkonach i loggiach przedmiotów stwarzających zagrożenie pożarowe.
- Niedozwolone jest grillowanie na balkonach i loggiach oraz terenach zielonych.
- Niedopuszczalne jest wyrzucanie z balkonów i loggii jakichkolwiek rzeczy, niedopałków papierosów, wylewanie cieczy i trzepanie.
ELEWACJE I DACHY.
§ 12
- Zabronione jest wykonywanie przez mieszkańców nieruchomości wszelkich zmian w elewacji nieruchomości.
- Zabronione jest wchodzenie na dachy budynków.
- Montaż anten telewizyjnych i radiowych, reklam, klimatyzatorów, agregatów (dotyczy elewacji i dachów budynków) wymaga uzyskania pisemnej zgody Spółdzielni. W przypadku samowolnego zamontowania w/w urządzeń Spółdzielnia ma prawo żądać ich demontażu, a po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu zdemontować je na koszt właściciela.
- Montowanie reklam w zasobach Spółdzielni musi być poprzedzone podpisaniem umowy ze Spółdzielnią (zgodnie z Regulaminem określającym zasady ustalania i pobierania opłat za reklamy umieszczane na terenie Spółdzielni Mieszkaniowej „Grzegórzki” lub obiektach Spółdzielni”.
PARKOWANIE SAMOCHODÓW
§ 13
- Parkowanie samochodów powinno odpowiadać przepisom ustawy o ruchu drogowym.
- Zabrania się pozostawiania pojazdów – wraków na terenie osiedli.
- Zabrania się ustawiania przyczep campingowych na parkingach.
- Na parkingu pojazd należy ustawić przodem do okien budynków.
- Użytkownicy pojazdów obowiązani są do przestrzegania znaków drogowych
określających organizację ruchu wewnątrz osiedla.
- Przypadki nieprawidłowego parkowania należy zgłaszać na Policję lub Straż Miejską.
- Zabrania się zastawiania pojazdami dojazdów do komór zsypowych i altan śmietnikowych.
- Na terenach Spółdzielni przeznaczonych do parkowania parkować mogą tylko pojazdy zaopatrzone w identyfikatory parkingowe zgodnie z przyjętymi w Spółdzielni zasadami.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 14
- W razie awarii wywołującej szkodę lub zagrażającej bezpośrednio powstaniem szkody osoba korzystająca z lokalu jest obowiązana niezwłocznie udostępnić lokal w celu usunięcia awarii. Jeżeli osoba ta jest nieobecna lub odmawia udostępnienia lokalu, Spółdzielnia na prawo wejść do lokalu w obecności funkcjonariusza Policji, a gdy wymaga to pomocy straży pożarnej – także przy jej udziale.
- Jeżeli otwarcie lokalu nastąpiło pod nieobecność pełnoletniej osoby z niego korzystającej, Spółdzielnia jest obowiązana zabezpieczyć lokal i znajdujące się w nim rzeczy, do czasu przybycia tej osoby, z czynności tych sporządza się protokół.
- Po wcześniejszym uzgodnieniu terminu osoba korzystająca z lokalu powinna także udostępnić spółdzielni lokal w celu:
- Jeżeli lokal lub budynek wymaga remontu obciążającego spółdzielnię, przebudowy lub przeprowadzenia modernizacji, Spółdzielnia może żądać od osób korzystających z tego lokalu lub budynku jego udostępnienia w celu wykonania koniecznych robót po wcześniejszym uzgodnieniu terminu.
§ 15
Niniejszy Regulamin został uchwalony przez Radę Nadzorczą Spółdzielni w dniu
24.10.2016 r. Uchwała nr 13/R/2016 i obowiązuje od dnia uchwalenia.
Równocześnie traci moc Regulamin porządku domowego uchwalony przez Radę Nadzorczą w dniu 25.05.2004 r. Uchwałą nr 9.
Sekretarz Rady Nadzorczej Przewodniczący Rady Nadzorczej